De populaire serie Squid Game kan je haast niet ontgaan zijn: iedereen praat erover, kinderen spelen het na (al is dat niet per se verstandig) en de serie schijnt maar liefst 900 miljoen dollar waard te zijn. Maar de serie heeft niet alleen invloed op de inkomsten en kijkcijfers van Netflix of de gesprekken op kantoor. Ook de app Duolingo merkt dat de serie populair is: een ongekend aantal mensen wil opeens Koreaans gaan leren. Dat zegt de app tegenover het AD.
Voor wie het toch even gemist heeft: Squid Game is een Koreaanse serie waarin honderden mensen met een flinke schuld meedoen aan een wedstrijd gevuld met kinderspelletjes. Wie alle spelletjes wint, krijgt een flinke klap geld. Maar wie faalt, krijgt met een veel bloederigere afloop te maken.
Allemaal Koreaans leren
werd bekend dat de serie door meer dan 130 miljoen mensen wereldwijd is bekeken. En we merken nu dus ook de invloed van de serie op de wereld: steeds meer mensen willen Koreaans leren. De app Duolingo – waarmee je nieuwe talen kunt leren – zegt tegenover het AD dat er een opvallende stijging is in het aantal mensen die kiezen om deze taal te leren.
De serie is ongekend populair: vorige weekVolgens Duolingo heeft dit vooral te maken met de ‘verprutste’ ondertitels van Squid Game. Het bedrijf zegt in het AD dat kijkers die al wel vloeiend Koreaans spraken ‘gênante’ fouten in de ondertiteling vonden.
Het aantal gebruikers steeg twee weken na de release van Squid Game in november in de Verenigde Staten met maar liefst 40 procent. In het Verenigd Koninkrijk ging het om een nog hogere stijging, namelijk 76 procent. Wereldwijd zijn er nu ruim 7,6 miljoen studenten die Koreaans oefenen op Duolingo, aldus de krant. Hoeveel Nederlanders de taal oefenen, is niet duidelijk.
Koreaans in top 3?
Die gigantische stijging in het aantal geïnteresseerden betekent dat Koreaans de snelstgroeiende taal is op Duolingo. Maar dat betekent (nog) niet dat het ook de populairste taal is: de top 3 bestaat vooralsnog uit Engels, Spaans en Frans. Maar Koreaans maakt dus wel een enorme inhaalslag. In december wordt duidelijk hoe groot die inhaalslag precies is: dan worden de jaarcijfers van Duolingo bekend.