Drivers Eye zet toeschouwers live in de bestuurderstoel tijdens Formule E races

Afgelopen weekend streek het racecircus van de Formule E voor de derde keer in zijn geschiedenis neer in Chili voor de E-Prix van Chili. Met wederom een interessante innovatie in de autosport: Drivers Eye, een camera die je de race laat bekijken zoals de coureur hem ziet. De camera zit namelijk naast zijn oog!

Wie dit weekend meekeek met de E-Prix van Santiago, zal wellicht net zo verrast zijn geweest als ik. Voor het eerst werd de zogenaamde Drivers Eye, een camera naast het oog van de coureurs, geactiveerd tijdens de live uitzending. Zo zagen we inhaalacties van Felipe Massa en Stoffel Vandoorne uit een wel heel uniek perspectief:

Innovatie

Het is niet de eerste innovatie die de Formule E doorvoert om de elektrische autosport een opvallend tintje te geven. Zo zijn er speciale ‘Attack Mode’-stroken op de baan, waar coureurs een modus kunnen activeren die hun auto gedurende een aantal minuten extra power te geven. Een soortgelijke kortstondige turbo kan overigens ook worden geactiveerd door fans van een coureur met een zogenaamde Fan Boost.

Tijdens de race dit weekend introduceerde de FIA en Formule E de Drivers Eye voor het eerst tijdens een race. Het is echter niet de eerste keer dat we het fenomeen tegenkomen. In het F1 seizoen van 2018 reed Pierre Gasly al een rondje in zijn Torro Rosso over het circuit van Monaco (bekijk die waanzinnige beelden hier) en ook Haas-coureur Romain Grosjean deed een proef met de camera.

Heel comfortabel was dat overigens niet, volgens de Fransman. “Het is bijzonder pijnlijk, de camera past niet goed in je helm, dus ik moest echt proppen om hem er in te krijgen”. Dat probleem lijkt enigzins verholpen als we de foto van Felipe Massa van dit weekend zien, al vraag ik me nog altijd af hoe comfortabel dit is. Los van het feit dat ik er niet aan zo moeten denken om een camera tegen mijn slaap te hebben zitten in een raceauto.

Storend

Wat me vooral is bijgebleven van de race, is hoe storend ik de wisseling naar Drivers Eye vond. Zeker bij de bepalende acties, een verdediging of juist strakke inhaalmanoeuvre, zorgde de helmcamera er juist voor dat de actie minder intens werd. Door het ontbreken van het overzicht heb je geen gevoel bij het moment. Dat kan een kwestie van gewenning zijn, uiteraard.

Het inzetten van beelden vanuit het oogpunt van een coureur kan zeker spectaculair zijn, de ronde van Gasly in Monaco bewijst dat. Of het je beleving ook intenser maakt en we binnenkort het liefst alles via Drivers Eye bekijken, zal de tijd moeten leren.

Foto’s via Formula E / Sam Bagnall / LAT Images