Vanuit Rusland zijn er ongeveer 80.000 berichten op Facebook geplaatst in twee jaar tijd, stelt het sociale netwerk. Doel van de berichten was het beïnvloeden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat meldt Reuters. 126 miljoen Amerikanen kunnen die berichten hebben gezien.
De details staan in een schriftelijke getuigenis aan Amerikaanse parlementariërs, die door Reuters is ingezien. De berichten werden tussen juni 2015 en augustus 2017 geplaatst. Vaak bevatten de posts een politieke boodschap over bijvoorbeeld wapenwetten.
Facebook zelf zegt dat de 80.000 berichten slechts een fractie zijn van alle content op het platform. Volgens het bedrijf staat dat gelijk aan 1 op de 23.000.
Twitter en YouTube
Ook andere sociale media vonden Russische accounts en berichten. Zo heeft Twitter laten weten 2.752 accounts te hebben gevonden die aan Rusland gelinkt worden. Samen verstuurden die accounts 1,4 miljoen berichten over de Amerikaanse verkiezingen. Twitter stelt dat dat 0,74 procent van alle berichten over de verkiezingen is.
Google vond op zijn beurt voor 4.700 dollar aan ingekochte advertenties die aan Rusland kunnen worden gelinkt. De internetgigant is een databank begonnen om al die advertenties op te slaan. Op YouTube werden verder ruim 1.100 Engelse video’s geüpload door Russen. Een deel daarvan ging over de politiek. De video’s werden in totaal slechts 309.000 keer bekeken. Populaire YouTubers weten veel meer views met één video binnen te halen.
Woensdag moeten Facebook, Google en Twitter voor drie commissies van het Congres getuigen over de vermeende Russische pogingen tot het beïnvloeden van de verkiezingen.