LCS Ahoy

Esports-aanbod groeit in Nederland

Ward Geene

De interesse in esports neemt toe in Nederland en daar plukken we in 2017 de vruchten van dankzij een groter aanbod in evenementen en toernooien.

Het gaat goed met esports in Nederland. Het fenomeen wint aan aanzien bij het mainstream publiek en binnen het bedrijfsleven is er steeds meer aandacht voor. Een proces dat al een aantal jaren bezig is, maar waar we dit jaar echt de vruchten van beginnen te plukken.

Ward GeeneWard GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: de groeiende populariteit van esports in Nederland.Jarenlang waren het evenementen als LAN-parties die vaandeldragers waren voor esports in Nederland. Evenementen die één keer paar jaar worden gehouden en tot voor kort de belangrijkste krachtmeting waren voor de beste gamers van Nederland.

In 2017 is dat wel anders. Naast online toernooien zijn er steeds meer competities en evenementen op fysieke locaties waar gamers aan deel kunnen nemen of als publiek bij kunnen zijn. Ook meer grote internationale toernooien hebben een Benelux-kwalificatie waarin Nederlanders zich kunnen plaatsen voor een groot internationaal toernooi. Het aanbod groeit en daarmee ook esports in Nederland.

Landelijke bekendheid

Het moment dat je niet meer in de mainstream media hoeft uit te leggen wat esports is nadert. Toen vorig jaar de finale van de grootste, Europese League of Legends competitie, de LCS, in Ahoy plaatsvond, was het nog vooral een nieuwsgierig gesprek over iets onbekends aan tafel bij het televisieprogramma RTL Late Night. Competitief gamen was toen nog een bijzonder en nieuw fenomeen voor velen.

Afgelopen week was de eerste vrouwelijke FIFA-speler te gast bij het programma. De nieuwswaarde zat vooral in het feit dat ze een meid was in een mannenwereld. Dat was bijzonder. Het feit dat er competitieve gamers zijn, die stadions vullen en er fulltime van rond kunnen komen, was al een stuk minder spannend dan een jaar geleden.

Sinds de komst van de E-Divisie begin dit jaar, zijn veel mensen in aanraking gekomen met het fenomeen esports. Het was binnen Nederland belangrijk voor de erkenning van het bestaan. Ik vergelijk het een beetje met de doorbraak van Raymond van Barneveld of Jos Verstappen. Voor deze mannen op internationaal niveau doorbraken en er Nederlandse televisie aan werd gewijd, was het mainstream publiek niet echt bekend met de wereld van darts en Formule 1.

Acceptatie van esports

Wat mij betreft zit Nederland op dit moment dan ook in de acceptatiefase van esports. Mensen hebben kennis gemaakt met het fenomeen, maar dat wil nog niet zeggen dat het wordt gezien als iets dat normaal is. Dat is een proces dat vooral meer tijd kost.

De komst van verschillende competities in Nederland, zoals de E-Divisie, zorgt ervoor dat mensen meer en meer in aanraking komen met competitief gamen. De ideale manier om te leren wat het precies inhoud,  te merken dat stereotype ideeën over ‘de gamer’ niet klopt en te ervaren hoe bijzonder de prestaties zijn van Nederlandse pro gamers.

Om te weten hoe bijzonder die prestaties zijn, is het goed als meer mensen zelf de desbetreffende games gaan spelen. Bij de opkomst van darts werden massaal borden en pijltjes gekocht en konden mensen zelf ervaren dat 180 gooien heel moeilijk is.

Meer inhoudelijke kennis van de game zal daarom het begrip en erkenning van talent vergroten. Hoe meer mensen het gaan proberen, hoe sneller de acceptatie van het fenomeen verloopt, hoe meer aanwas er is van talent en hoe hoger het aanzien van de exceptioneel goede gamers die iedere dag een wereldprestatie leveren.

Het esports-aanbod in Nederland

In 2016 verkocht Ahoy twee keer uit met een internationale esports-competitie. De Dutch College League bracht voor het eerst esports naar de Nederlandse televisie op Fox Sports. ESL Benelux startte drie competities na jaren van inactiviteit in onze regio. Drie belangrijke momenten voor esports in Nederland.

Dit jaar breiden zowel de Dutch College League als ESL Benelux uit met het aantal competities dat ze organiseren. De Dutch StarCraft League is sinds deze week terug van weggeweest en er werd bekend dat Blammo, het bedrijf achter televisieprogramma Gamekings en het event Firstlook Festival, de Benelux-kwalificaties van de WESG gaat organiseren.

Achter de WESG zit het bedrijf Chinese Alibaba en vorig jaar had het toernooi een totale prijzenpot van 5,5 miljoen dollar. De WESG wordt gezien als de opvolger van de WCG dat in 2013 ten einde kwam en een opzet kende met nationale teams. Een soort van Olympische Spelen voor esports. Vanaf dit jaar dus ook in Nederland.

In België is staat de wereld van esports ook niet stil. Daar is het voornamelijk het online toernooiplatform Kayzr dat hard aan de weg timmert. Ook zij kondigde deze week een groot esports-toernooi aan tijdens het event Facts. Een evenement dat ook voor Nederlandse pro gamers interessant is.

Onderdeel van grote evenementen

Esports is hot en dat betekent dat evenementen zoals Facts, Bright Day en ook de Dutch Comic Con het interessant vinden om esports-toernooien aan hun evenementenprogramma toe te voegen. Ook bij Firstlook Festival zal de WESG onderdeel zijn van het bredere programma aan activiteiten.

Als onderdeel van een groot event zijn er twee voordelen voor esports-organisatoren. Ze hebben minder kosten in tegenstelling tot het zelf organiseren van een compleet event en je hebt kans op inloop van mensen die nieuwsgierig zijn.

Binnen Nederland, en ook België, is dit in mijn ogen dan een goede trend voor de groei van esports. Het helpt bij de kennismaking en acceptie van het fenomeen onder een bredere groep mensen en maakt het toegankelijk. Het maakt ons klaar voor de volgende stap: grotere, zelfstandige esports events die veel publiek trekken met enkel en alleen nationaal talent.

Uitgelichte afbeelding via Riot / LoLEsports