Een Canadese expert op het gebied van zelfrijdende auto’s, verwacht dat autonome voertuigen gaan leiden tot meer seks in rijdende auto’s. En dat kan ongelukken veroorzaken, zeker zo lang auto’s slechts deels zelfrijdend zijn en mensen het stuur soms weer moeten overnemen van de computer.
Barrie Kirk van het Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence waarschuwt daarvoor in de Toronto Sun. Deze tabloid heeft natuurlijk heel bewust het seksvoorbeeld gepakt om breed uit te meten, maar uiteindelijk gaat het om een breder probleem dat al vaker is aangekaart door experts.
“Het is één van de velen dingen die mensen zullen doen en die hinderen dat ze snel kunnen reageren op het moment dat de computer zegt dat ze het stuur moeten overnemen”, legt Kirk uit. “Bestuurders overschatten hoe goed de het systeem presteert en zullen automatisch hun aandacht van de weg afhalen op het moment dat ze de automatische piloot activeren.”
Het bewijs daarvoor zien we al bij Tesla’s Auto Pilot. YouTube staat inmiddels vol met video’s van mensen die allerlei dingen achter het stuur doen die hun focus op de weg en het verkeer hinderen. Google zag hetzelfde gebeuren bij de eerste tests met hun zelfrijdende auto.
“De proefpersonen kregen te horen dat ze goed op de weg moesten letten, want de techniek was niet waterdicht”, vertelde projectleider Chris Urmson onlangs op SXSW. “De eerste dagen hielden ze zich daar netjes aan, maar na een paar dagen zagen we mensen allerlei rare dingen doen. Er was onder meer iemand die rustig iets onderuit zijn tas op de achterbank ging halen terwijl hij op volle snelheid op de snelweg reed.”
Voor Google was dat de reden om te gaan zorgen dat de zelfrijdende auto ook echt helemaal zelfstandig kan opereren en niet eens meer kan terugvallen op menselijke besturing. De uiteindelijk auto die Google voor ogen heeft, bevat zelfs geen stuur. Op die manier kunnen mensen die dat willen helemaal doen wat ze zelf willen zonder dat dat een risico oplevert. En ja, daar hoort een wilde vrijpartij in de auto eventueel ook bij.