Eerste indrukken F1 23: Gelikter én nauwkeurig dan ooit

Het zal liefhebbers van racegames niet ontgaan zijn: de release van EA Sports ‘F1 23’ is aanstaande. Met dank aan EA Sports mocht ik aan de slag met een preview-versie van de game. En er was genoeg om mee aan de slag te gaan.

Toegegeven, het is even wennen. Ook ik groeide op als console-gamer in een wereld waarin je je jaarlijks kon vermaken met de online discussies welke voetballer er op de cover van de nieuwe FIFA moesten komen. Fast forward naar 2023 en F1twtr raakt niet uitgepraat over de covers van de nieuwste F1-game.

Niet geheel toevallig werd de producent, Codemasters, in 2021 overgenomen door de producent van die razend populaire voetbalserie: EA Sports. Prompt verscheen er ook een verhaalmodus in de game en werden we in 2022 getrakteerd op een virtual-payment mechaniek in de vorm van pitcoins in F1 Life.

Het zorgde wellicht voor opgetrokken wenkbrauwen bij verknochte fans van de series. Zo’n beetje gelijktijdig zorgde de introductie van de docu-serie ‘Drive to Survive’ voor een schare nieuwe fans voor de sport – en opgetrokken wenkbrauwen elders.

Feit is echter dat mede door ‘Drive to Survive’ de sport naar een ongekende populariteit wist te stijgen. En op basis van de eerste ervaringen van F1 23 is het geen gekke gedachte dat de input van EA ook de game naar een nieuw publiek gaat brengen.

Mijn belangrijkste observaties na het spelen van een preview-versie op de PS5:

Braking Point 2

Terug van weggeweest: de verhaallijn ‘Braking Point’. En daarmee ook de coureur you love to hate: Devon Butler. Het is zonde om teveel van het verhaal weg te geven, maar ik moet toegeven dat ik me echt vermaakt heb. Zeker voor de casual racer is ‘Braking Point 2’ een mooie introductie in de sport, inclusief ‘Drive to Survive’-esque drama’s.

Ander pluspunt: Het liefst kruip ik achter het stuur zodra het gaat om racegames. Maar de PlaySeat Challenge moet af en toe ook opgeborgen worden. Nee echt. Maar juist ‘Braking Point’ is ideaal om even snel je racefix te scoren met een controller.

Afbeelding via EA Sports

Precision Drive

Dat is een mooi bruggetje naar een nieuwe feature die zich echt laat gelden: Precision Drive. Door een nieuwe manier van de controller ‘lezen’ door de game, ben je in staat om veel nauwkeurig te rijden met een controller. Denk dan vooral aan de manier waarop je gas geeft of remt. Je merkt het direct tijdens het spelen – en toch ook niet. En dat maakt het zo knap.

Afbeelding via EA Sports

Betere handling

Volgens EA Sports is de manier waarop de auto’s zich in verschillende omstandigheden gedragen aangepast op basis van feedback van de F1-teams. Waar of niet, feit is dat het verschil met F1 22 echt merkbaar is.

En mocht je nog twijfelen, rijdt dan hetzelfde rondje nog eens in F1 21. Met name het effect van bandenslijtage, oververhitting of slecht afstelde aerodynamica laat zich merken.

Afbeelding via EA Sports

Racen in Las Vegas

Updates aan het circuit van Barcelona en de Red Bull Ring? Prima joh! Het circuit van Qatar toegevoegd? Ook aardig. Maar jij wist als liefhebber die al tot hier gelezen heeft ook wel dat F1 23 de eerste keer is dat je het gloednieuwe circuit van Las Vegas zelf kunt ervaren.

En een ervaring, dat is het! Ondanks het feit dat ik me nog altijd afvraag of het in het echte leven echt interessant gaat worden, zijn de plaatje natuurlijk fantastisch. Ook in F1 23 ziet het er fantastisch uit – al is het soms wel duidelijk dat de EGO engine van Codemasters intussen aan een next-gen update toe is.

Afbeelding via EA Sports

F1 World

Onder de noemer ‘F1 World’ vinden we in F1 23 een aantal spelmodi bij elkaar. Online races, Grand Prix’s en losse time trials zijn onder gebracht onder deze nieuwe hub. Daarnaast worden er uitdagingen aangeboden op basis van het huidige seizoen en kun je daarmee je auto, virtuele team en coureur verder uitbreiden en verbeteren.

Covermodelletjes

En dan die cover. Niet één maar liefst vier coureurs vinden zich dit jaar op de cover van de game. Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Lando Norris sieren de standaarduitvoering, terwijl we voor het tweede jaar op rij ‘onze’ Max Verstappen terugvinden op de ‘Champions Edition’.

Eerste impressies

Het is duidelijk nog te vroeg in de speelcyclus om een uitgebreid oordeel te vellen over F1 23. Maar wat zelfs de meest verknochte brombeer moet toegeven, is dat er een aantal aanpassingen worden gedaan aan de game die het spel toegankelijker maken voor een breder publiek.

Qua onboarding, het instappen en spelen, voelt F1 23 dus al weer een heel stuk gelikter dan zijn voorgangers. Tel daarbij de nieuwe nauwkeurigheid dankzij Precision Drive en het realistischere gedrag van de auto bovenop en je hebt een game te pakken die spelers meer dan genoeg plezier gaat opleveren.

F1 23 verschijnt op 16 juni a.s. Deze eerste impressies werden opgedaan op een PS5 in combinatie met een Logitech G29 stuurwiel. F1 23 is nu te bestellen in een standaard versie (Bol.com / Coolblue) en een Champions Edition (Bol.com). Een uitgebreidere review verschijnt binnenkort in onze Formule 1 podcast ‘F1 Spoiler Alert’. 

Beeldmateriaal via EA Sports