Fabrikanten gaan hun gameconsoles en game-diensten milieuvriendelijker maken

PlayStation 4, PlayStation 5

Spelcomputers komen met een hoop voordelen – vooral op het gebied van vermaak – maar zijn natuurlijk niet fantastisch voor het klimaat. Ze hebben vaak behoorlijk wat stroom nodig en bij het maken van de apparaten komt behoorlijk wat CO2 en andere uitstof vrij. Diverse fabrikanten van gameconsoles en ontwikkelaars van spellen gaan nu stappen nemen om dit wat milieuvriendelijker te maken, meldt de Verenigde Naties in een persbericht.

De fabrikanten en spelontwikkelaars maakten tijdens de top van de Verenigde Naties bekend zich vrijwillig aan te sluiten bij een project om CO2-uitstoot te verminderen. De gecombineerde beloftes van 21 bedrijven resulteren in een vermindering van 30 miljoen ton in CO2-uitstoot in 2030.

Daarnaast worden er miljoenen bomen gepland, worden verpakkingen en energiebeheer verbeterd en komen er hints naar groene oplossingen in games terecht.

Sony en Microsoft

Microsoft heeft in een blogbericht aangekondigd dat het 825.000 Xbox-consoles CO2-neutraal wil maken. Volgens het bedrijf zelf zijn dat ook de eerste CO2-neutrale consoles.

Met de stap wordt het beleid van Microsoft doorgezet naar de rest van zijn afdelingen. De zakelijke operaties van het bedrijf zijn namelijk sinds 2012 al CO2-neutraal. Maar dat moet nu dus ook gaan gelden voor de producten en apparaten van Microsoft. De Xbox is het eerste deel van dat project.

Sony gaat op zijn beurt een aan de slag met een nieuwe manier om efficiënt met energie om te gaan bij de PlayStation 5. Dit console krijgt een optie om het apparaat in rustmodus te zetten met een lager energieverbruik dan de PS4. Als een miljoen gebruikers de functie aanzetten, besparen zij genoeg energie voor gemiddeld duizend Amerikaanse huishoudens.

Diensten en games

Google Stadia heeft aangekondigd een nieuwe Sustainable Game Development Guide op te gaan zetten. Daarin staat hoe je duurzaam spellen kunt ontwikkelen. Ook financiert dit platform hoe “groene hints” toegevoegd kunnen worden aan spellen, zodat mensen meer met duurzaamheid bezig zijn.

Ook diverse ontwikkelaars van spellen dragen hun steentje bij. Zo compenseert Supercell (Clash of Clans) de gehele voetafdruk van zijn gemeenschap, compenseert Rovio (Angry Birds) de CO2-impact van spelers die hun apparaten opladen en compenseren Sybo (Subway Surfer) en Space Ape (Fastlane) 200 procent van het energiegebruik van hun studio en hun gamers.

Ubisoft heeft op zijn beurt aangekondigd dat het groene thema’s voor in spellen gaat ontwikkelen. Ook gaat het bedrijf materialen uit eco-vriendelijke fabrieken halen. Sports Interactive haalt 20 ton aan verpakkingen weg, door van plastic over te stappen naar een gerecycled alternatief voor alle toekomstige releases van Football Manager.

Twitch

Naast deze en andere game-ontwikkelaars, neemt ook Twitch stappen op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf heeft beloofd zijn platform te gebruiken om het milieuvriendelijke bericht te verspreiden onder de game-gemeenschap. Ook gaat het samen met Niantic – bekend van Pokémon Go – de gemeenschap betrekken bij duurzaamheidsonderwerpen.