Facebook overhandigt vandaag 3.000 ‘Russische advertenties’ aan het Amerikaans Congres

Facebook nepnieuws

Het kan een belangrijk bewijsstuk worden voor het onderzoek naar Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van vorig jaar: de 3.000 ‘Russische advertenties’ op Facebook. Dit zijn politieke advertenties waarvan Facebook vermoedt dat ze in de verkiezingstijd door Russen zijn gekocht.

Vandaag overhandigt het techbedrijf kopieën van de advertenties aan het Amerikaans Congres, meldt Reuters. Vorige maand beloofde Mark Zuckerberg al dat hij de politieke advertenties aan het Congres zou geven. Het gaat niet alleen om de inhoud van de advertenties, maar ook andere gegevens. Het bedrijf geeft bijvoorbeeld ook aan op welke doelgroep de advertenties waren gericht en hoeveel ze hebben gekocht.

Strijdtoneel

Met de maatregel probeert Facebook zijn imago als strijdtoneel voor een propagandastrijd te verbeteren. Vorige maand kondigde het bedrijf al andere maatregelen aan om transparantie op het gebied van politieke advertenties te verbeteren.

Zo wordt binnenkort zichtbaar wie politieke advertenties verspreidt en naar welke doelgroep. Ook erkende Zuckerberg dat hij fout zat door het idee dat Facebook voor politieke propaganda wordt gebruikt weg te wuiven.