Facebook gaat nu ook de data van het sociale netwerk inzetten om advertenties buiten hun eigen platform te verkopen. Het zal hiervoor gebruik gaan maken van het Atlas-platform, dat eerder werd overgenomen door Microsoft.
In februari 2013 vond er een serie van interessante interacties plaats tussen nieuwe en oude tech giganten Facebook en Microsoft.
De meest opvallende was de overname van Atlas, Microsofts advertentieplatform. Een stap die Zuckerberg verderop in het jaar omschreef als “een belangrijke stap in de advertentiemogelijkheden van Facebook“.
De terugkeer van Atlas
Nadat het al eerder gonsde van de geruchten, zou Facebook vanavond de herlancering van Atlas aankondigen. Een blogpost op de site van Atlas bevestigd de officiele lancering.
De belangrijkste nieuwe feature van het nieuwe Atlas is de mogelijkheid om advertenties in te kopen op sites buiten Facebook, maar daarbij wel gebruik te maken van Facebook ’targeting data’.
Hoewel het volgens Facebook niet hetzelfde is als het inkopen van een advertentie direct op Facebook zelf, hint het bedrijf wel op een groter effectiviteit van de boodschappen door het gebruik van persoonsgegevens van het sociale netwerk.
Op dit moment zullen ‘slechts’ 2 partners actief gebruik gaan maken van het netwerk: Facebook’s eigen Instagram en Omnicon. Laatstgenoemde is één van de grootste namen op het gebied van ad sales wereldwijd.
Saillant detail: in de laatste geruchten wordt ook gezegd dat Twitter gebruik zou gaan maken van Atlas voor hun advertentieverkoop.
Wat betekent dit voor ons?
De herintroductie van Atlas zal genoeg stof doen opwaaien in de komende dagen, al is het maar omdat er een link wordt gelegd tussen ‘onze’ Facebook data en advertenties buiten het netwerk.
Facebook en Atlas benadrukken dan ook dat het gaat om sterk geanonimiseerde datasets, waarbij vooral de demografische data gebruikt zal worden. Overigens worden deze zelfde gegevens natuurlijk al jaren gebruikt voor het verkopen van advertenties bínnen het sociale netwerk.
Een interessante gedachte uit ons eerdere artikel uit 2013 blijft echter overeind: Facebook staat op het punt om een enorme slag te slaan op het gebied van (big) data analyse.
Omgekeerd bekeken staan namelijk miljoenen uitgevers van diverse websites op het punt om hun data te gaan delen met Facebook. Hierdoor krijgt het sociale netwerk veel meer inzicht in het gedrag van gebruikers dan het anders zou hebben.
Gaat het uiteindelijk niet om de dollars, dan gaat het anno 2014 wel om de data.