‘Facebook gebruikt je telefoonnummer voor advertenties’

Facebook

De kans is groot dat Facebook je op een bepaald punt gevraagd heeft om je telefoonnummer en e-mailadres toe te voegen. Maar je wist waarschijnlijk niet dat die gegevens gebruikt werden om je advertenties te tonen. Dat blijkt echter wel het geval, ontdekte Gizmodo samen met onderzoekers van deNortheastern University en Princeton.

Een van de manieren waarop Facebook en Instagram ervoor zorgen dat je advertenties ziet, is door adverteerders een lijst aan telefoonnummers of e-mailadressen te laten uploaden. Vervolgens worden er advertenties getoond aan accounts die geassocieerd zijn met de contactinformatie.

Heb je dus ooit ergens kleding gekocht en daarbij je e-mailadres of telefoonnummer achtergelaten, dan kan de verkoper een advertentie aan je tonen aan de hand van die gegevens. Een politicus kan hetzelfde doen met adressen op zijn maillijst. Facebook noemt dit een “aangepast publiek”.

Niet transparant

Nu denk je misschien dat je dit snel op kunt lossen door bij de “contact- en basisinformatie” te kijken welke gegevens je hebt opgegeven en ze te verwijderen. Maar zo eenvoudig werkt dat niet. Het sociale medium gebruikt namelijk ook contactinformatie die je gegeven hebt voor veiligheidsredenen – zoals tweestapsverificatie – en gegevens die je helemaal niet hebt gegeven.

Die gegevens komen uit de adresboeken van andere gebruikers. Iemand die het platform bijvoorbeeld toegang heeft gegeven tot zijn contactenlijst. Maar ook het e-mailadres dat je gebruikt voor spam, om je aan te melden voor online winkels, is waarschijnlijk aan je account gekoppeld.

Reactie Facebook

Facebook zegt overigens weinig over deze praktijken. Gizmodo vroeg het PR-team vorig jaar of het dit soort informatie gebruikt voor advertenties, en dat werd ontkend.

Toen er gevraagd werd naar het gebruik van telefoonnummers die voor tweestapsverificatie zijn opgegeven bij het tonen van advertenties, werd wel toegegeven dat die inderdaad gebruikt werden. “We gebruiken de informatie die mensen aanbieden om een gepersonaliseerde ervaring te tonen, inclusief het tonen van relevantere advertenties”, aldus een woordvoerder.

Wil je dat je telefoonnummer niet gebruikt wordt, dan moet je tweestapsverificatie instellen met iets anders dan je telefoonnummer. Denk bijvoorbeeld aan een fysieke beveiligingssleutel.