Facebook test gepersonaliseerd nieuws op basis van interesses

Facebook nepnieuws

Facebook werkt aan gepersonaliseerd nieuws op basis van interesses van individuele gebruikers. Dat meldt Reuters. De functie wordt momenteel getest in de tijdlijn. Wanneer een gepersonaliseerd nieuwsaanbod voor alle gebruikers beschikbaar wordt, is niet bekend.

Het gepersonaliseerde aanbod heeft de naam ‘Featured Topic’. Elk onderwerp bevat een aantal zinnen, een foto en een link naar het nieuwsverhaal. Mediabedrijven maken al gebruik van de tijdlijn van het sociale medium om hun verhalen onder de aandacht te krijgen. Het algoritme van Facebook bepaalt uiteindelijk of een verhaal op de tijdlijn van een gebruiker verschijnt.

Glad ijs

Facebook bevindt zich op glad ijs nu het meer invloed wil op het aanbod van nieuws. Het sociale medium heeft regelmatig kritiek gekregen op zijn nieuwsbeleid. Een jaar geleden stopte het bedrijf nog met zijn redactie voor Trending Topics. De menselijke redactie die deze nieuwsberichten selecteerde, kreeg de kritiek niet objectief te zijn.

Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van november 2016 kreeg het bedrijf opnieuw kritiek. Het sociale medium is een platform waar nepnieuws en hoaxes eenvoudig verspreid kunnen worden, wat de uitslag van de verkiezingen mogelijk heeft beïnvloed. Facebook ontkende in eerste instantie dat zijn platform enige invloed heeft gehad.

Later onthulde het bedrijf maatregelen om nepnieuws tegen te gaan, ook in Nederland. Toch kreeg het bedrijf ook daar kritiek op. Het miljardenbedrijf maakt volgens critici gebruik van Nederlandse nieuwsmedia om goedkoop het vuile werk op te knappen.