Facebook heeft aan 48 procent van de Nederlandse bevolking minstens één gevoelig persoonlijk gegeven gekoppeld. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van de Universiteit van Karel III (Universidad Carlos III) in Madrid. Het gaat onder meer om religieuze en seksuele voorkeur.
De onderzoekers keken naar advertentiemogelijkheden op basis van gevoelige data, zoals politieke en seksuele voorkeur, religie en etniciteit. Het onderzoek werd opgezet nadat een van de wetenschappers op Facebook een advertentie voorgeschoteld kreeg gebaseerd op zijn homoseksualiteit, zonder dat hij die informatie aan het bedrijf had doorgegeven.
een boete van 1,2 miljoen euro van de Spaanse privacywaakhond voor het overtreden van de landelijke privacywet.
De onderzoeker had het sociale medium ook geen toestemming gegeven om hem op basis van zijn seksuele voorkeur door middel van advertenties te laten benaderen. Facebook kreeg in september 2017 alOnderzoek
Voor het onderzoek bekeken de wetenschappers 126 duizend unieke gegevens waarop adverteerders hun reclame kunnen toespitsen. De gegevens werden verzameld door ruim 4.500 Facebook-gebruikers via een browser-extensie.
Van de 126 duizend advertentiemogelijkheden werden 2.092 (1,66 procent) voorkeuren als gevoelig geclassificeerd. Aan de profielen van gebruikers met de browser-extentie had Facebook gemiddeld zestien gevoelige gegevens gekoppeld.
Op basis van het onderzoek concludeerden de wetenschappers dat Facebook van 73 procent van zijn Europese gebruikers minstens één van de vijfhonderd populairste kenmerken van gevoelige data heeft toegewezen. Dat komt neer op 40 procent van de Europese bevolking.
Voor Nederland kan Facebook bijna 75 van zijn gebruikers identificeren met minstens één van de gevoelige kenmerken. Dat komt neer op 48 procent van de Nederlandse bevolking.
Veelvoorkomende kenmerken die Facebook heeft toegewezen aan Nederlandse gebruikers zijn zwangerschap, de Bijbel of Koran, veganisme, homoseksualiteit en het christendom of de islam.