Facebook en Google zouden een Amerikaanse nationalistische organisatie hebben geholpen om anti-moslimadvertenties te verspreiden. Dat schrijft Bloomberg op basis van vijf ingewijden en een intern rapport van een advertentiebedrijf.
Het gaat om advertenties van Secure America Now, een conservatieve nationalistische organisatie. De advertenties werden gerund door Harris Media, een reclamebureau uit de staat Texas. Een anonieme medewerker van dat bureau zegt tegen Bloomberg dat sommige medewerkers zich ongemakkelijk voelden bij de inhoud van de anti-moslimadvertenties.
Het gaat om advertenties waarin de ‘Islamitische Staat’ Duitsland en Frankrijk als een parodie op een toeristische reclame worden aangeprezen als vakantiebestemmingen. De advertenties werden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen verspreid. Volgens het interne rapport van Harris Media zijn de advertenties miljoenen keren bekeken.
Facebook en Google
Facebook en Google werkten volgens bronnen van Bloomberg nauw samen met Secure America Now om de advertenties te verbeteren. In sommige gevallen waren de advertenties specifiek gericht op bepaalde groepen, schrijft Bloomberg. De bedoeling was dat de anti-moslimadvertenties de doelgroep van gedachten konden laten veranderen in hun stem voor de aankomende president.
De techbedrijven bevinden zich in een spagaat, zegt marketingprofessor Wendy Moe van de University of Maryland tegen Bloomberg. Ze kunnen volgens haar moeilijk besluiten om de ene politieke groep wel te helpen met hun advertenties, maar een andere groep niet.
Facebook en Harris Media wilden tegenover Bloomberg niet op het bericht reageren. Secure America Now reageerde niet op interviewverzoeken van het medium. Google wilde geen interview geven, maar verklaarde tegen Bloomberg dat het enkele advertenties van Secure America Now heeft geblokkeerd. Wanneer het bedrijf dat precies heeft gedaan, is onbekend.