Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat Facebook zijn Instant Articles naar de chat-app Messenger gebracht. Maar nu haalt het ze er ook weer uit, zegt een woordvoerder tegenover TechCrunch.
Volgens een woordvoerder wordt de focus voor Instant Articles nu verlegt naar de Facebook-app zelf. Met Instant Articles wordt een webpagina tien keer sneller geladen dan via je mobiele browser. Daardoor zouden er minder mensen weggaan als ze wachten tot een pagina geladen is op je smartphone. De Instant Articles kwamen in eerste instantie alleen naar de nieuwsfeed – waar ze nu ook blijven – maar werden op een gegeven moment ook naar Messenger gebracht.
Instant Articles was echter niet het succes waar Facebook op hoopte. Bepaalde bekende uitgevers en media, waaronder The Guardian, Forbes en The New York Times, zijn gestopt of nooit begonnen met het platform. Reden is dat je er geen geld mee kon verdienen. Daarnaast kon je niet goed zien hoeveel mensen je artikelen lezen.
Inmiddels heeft Facebook dit soort problemen aangepast. De rapportages over het verkeer zijn verbeterd en er is een nieuwe analytics-dienst om het verkeer beter te meten. Daarnaast zijn er ingebouwde advertenties gekomen, zodat je geld kunt verdienen met de artikelen. Ook zijn er linkjes gekomen waardoor je bij andere artikelen uitkomt of je kunt aanmelden voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven.
Betaalmuur
Dat Instant Articles nu uit Messenger gehaald zijn, is waarschijnlijk onder meer omdat het sociale medium meer wil inzetten op een betaalmuur voor bepaalde artikelen. Later dit jaar gaat Facebook samen met uitgevers een betaalmuur testen. Volgens The Wall Street Journal kun je je daarmee direct in de mobiele app aanmelden en betalen voor media. Nadeel voor uitgevers is dat hun content dan wel op Facebook moeten plaatsen, bijvoorbeeld via Instant Articles.