Facebook heeft een nieuw logo met alleen maar hoofdletters

Facebook-logo

Wat doe je als je de eigenaar bent van allerlei apps en hardware, maar ook van een platform met dezelfde naam als je algehele bedrijf? Dan zorg je dat er een duidelijk onderscheid is tussen de twee, bijvoorbeeld aan de hand van een logo. Dat is in ieder geval wat Facebook gedacht moet hebben, want het bedrijf heeft een nieuw logo onthuld, schrijft TechCrunch.

Om verwarring te voorkomen: nee, het platform Facebook krijgt geen nieuw logo. Daar blijf je de witte letters op een blauwe achtergrond zien. Het nieuwe logo is specifiek gemaakt voor het bedrijf Facebook. Je weet wel, de eigenaar van Instagram, WhatsApp en Oculus.

Het nieuwe logo moet duidelijk maken dat het bedrijf en het platform twee verschillende dingen zijn. En dat lukt goed. Het nieuwe logo lijkt namelijk in de verste verte niet op de blauw-witte variant. Deze versie heeft alleen maar hoofdletters, andere kleuren en een veel eenvoudiger lettertype.

Het logo moet de komende weken verschijnen binnen de nieuwe producten en marketingmaterialen. Daar hoort ook een geheel nieuwe bedrijfswebsite bij. Maar dat betekent ook dat je het logo binnen Instagram gaat zien. Sinds deze zomer hebben alle apps namelijk de toevoeging “from Facebook” gekregen.

Verandering kon groter zijn

Een nieuw logo is best een grote verandering. Maar die verandering had nog veel groter kunnen zijn. Chief Marketing Officer Antionio Lucio vertelt namelijk aan TechCrunch dat er zelfs is gedacht om de naam van het bedrijf helemaal te veranderen.

“We moesten alle opties overwegen, maar besloten dat het belangrijk was om de bedrijfsnaam te behouden. We zijn altijd Facebook geweest en zullen dat altijd blijven. Het was belangrijk om de bedrijfsnaam te behouden om duidelijk te maken waar we voor staan, welke beslissingen we maken, dat we verantwoordelijk zijn tegenover mensen en hoe onze merken aan elkaar gerelateerd zijn.”

Misschien nog wel belangrijker is dat het er anders op had geleken dat Facebook de afgelopen twee jaar probeert te vergeten. In die tijd is het bedrijf immers het onderwerp geweest van diverse schandalen, waar het nu nog steeds voor onderzocht wordt door diverse instanties.