Facebook zegt meer samen te willen werken met journalisten. Het bedrijf heeft daarom het Facebook Journalism Project aangekondigd. Dit project heeft als doel om de banden tussen het sociale netwerk en nieuwsmedia te versterken, wat zoveel betekent dat het voor nieuwsmedia aantrekkelijk moet blijven om via Facebook hun gemaakte producties te verspreiden.
Het bedrijf zegt onder meer samen te willen werken met nieuwsmedia om journalistieke producties op een andere manier aan te bieden. Zo wil Facebook uitgevers de mogelijkheid bieden om meerdere berichten van één nieuwsmedium te bundelen.
Facebook start vandaag daarom met een test waarbij uitgevers via Instant Articles meerdere verhalen in één pakketje kunnen aanbieden. Aan de pilot werken onder meer BuzzFeed, BILD, FOX News en El País mee. Gebruikers kunnen deze bundels via de app bekijken. Lezers kunnen dan een pakketje van meerdere verhalen van één nieuwsorganisatie lezen.
Geld verdienen en meer inzicht
Ook wil Facebook nieuwsmedia de mogelijkheid bieden om op meer manieren geld te verdienen. Eerder werd al bekend dat het bedrijf advertenties in video’s wil gaan stoppen. Het bedrijf zegt verder samen te werken met het Duitse blad BILD aan een project om via Instant Articles proefabonnementen aan te bieden.
Daarnaast gaat het sociale netwerk gebruikers met meer dan 5000 volgers ook meer inzicht geven in hoe video’s bekeken worden. Zij krijgen dan meer inzicht in het aantal minuten dat (live)video’s bekeken zijn. Ook gaat het netwerk aangeven hoeveel mensen de video hebben bekeken en hoeveel interactie (reacties, likes en shares) er heeft plaatsgevonden.
Mediawijsheid en aanpak nepnieuws
Tot slot wil Facebook in samenwerking met het News Literacy Project die mediawijsheid van gebruikers vergroten. Deze inspanningen moeten ervoor zorgen dat mensen beter kunnen inschatten welke bronnen op het internet betrouwbaar zijn. Facebook zegt onder meer onderzoek te willen doen en projecten te gaan financieren.
In een poging de verspreiding van nepnieuws op het platform aan te pakken kondigde Mark Zuckerberg al aan maatregelen te nemen. Het bedrijf gaat onder meer factcheckers inschakelen om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.