Facebook betaalt Armin van Buuren en Hardwell flink voor maken livestreams

Een tijdje geleden schreef ik al over het feit dat Facebook grote Amerikaanse mediabedrijven betaalt om te gaan experimenteren met Facebook Live, de livestreamingsdienst van het bedrijf. Nu blijkt dat het om meer dan experimenten gaat. Facebook heeft in maart contracten gesloten met een aantal mediabedrijven en celebrities die sowieso doorlopen tot volgend voorjaar en waarmee miljoenen gemoeid zijn. Dat meldt The Wall Street Journal.

In totaal zou het gaan om 140 partijen met een totale waarde van meer dan 50 miljoen dollar. Er zitten twee Nederlanders bij: dj’s Armin van Buuren en Hardwell. Nederlandse media krijgen niet betaald. Facebook richt zich heel duidelijk op een Engelstalige internationale markt. Het bereik van Nederlandse media is gewoon veel te klein voor Facebook Live op dit moment. En de vraag is of het ooit interessant genoeg wordt als je kijkt naar het totaalplaatje.

Buzzfeed en New York Times

Buzzfeed en de New York Times hebben de beste deal gesloten. Zij krijgen allebei meer dan 3 miljoen dollar voor een jaar lang livestreaming. Deze bedragen zijn niet enkel gebaseerd op de populariteit van de merken op Facebook, maar het is ook afhankelijk van hoeveel ze willen streamen. Hoe meer, hoe interessanter voor Facebook. Logisch. Zo krijgt Tastemade – bekend van die heerlijke eetvideo’s – ongeveer een miljoen dollar voor het produceren van meer dan 100 livestreamens per maand.

Naast de twee Nederlandse dj’s staan er nog meer interessante partijen buiten de media op de lijst. Het Metropolitan Museum of Art en het American Museum of Natural History, allebei in New York bijvoorbeeld. En ook sportclubs: FC Barclona krijgt bijvoorbeeld betaald om live te streamen op Facebook.

De miljoencontracten zijn onderdeel van Facebooks grote gok op livevideo. Het bedrijf denkt dat het er hiermee voor kan zorgen dat gebruikers Facebook meer gaan gebruiken. En er dus meer geld kan worden verdient met adverteerders. Met enkel livestreams van vrienden gaat dat niet lukken, Facebook is steeds meer afhankelijk geworden van content van media en bekende personen. Dat wordt met deze deals nog maar eens bevestigd.