Medewerkers van Facebook zouden in opstand zijn gekomen tegen de opvattingen van Mark Zuckerberg over de kwestie rondom nepnieuws. Dat meldt BuzzFeed. De medewerkers zouden een onofficiële werkgroep hebben opgericht om de invloed die het bedrijf speelt door de verspreiding van nepnieuws aan de kaak te stellen.
Critici zeggen dat Facebook er niet in slaagt om nepnieuws en hoaxes van zijn platform te weren. Daardoor heeft het bedrijf volgens hen indirect invloed uitgeoefend op de Amerikaanse presidentsverkiezingen, omdat mensen hun beeldvorming kunnen baseren op nepnieuws. Volgens Zuckerberg valt het wel mee met de invloed die Facebook heeft.
In een statement benadrukte Zuckerberg nogmaals dat hij niet gelooft dat Facebook de verkiezingen heeft beïnvloed. Hij bestempelde die gedachte eerder als ‘een bizar idee’. De leden van de werkgroep, die anoniem willen blijven, gaan daar volgens BuzzFeed tegenin. “Het is geen gek idee”, citeert BuzzFeed een van zijn bronnen. “Wat pas gek is, is dat hij naar buiten komt en het zo wegwuift terwijl hij weet, en wij binnen het bedrijf weten, dat nepnieuws tijdens de verkiezingen op ons platform de vrije loop had.”
BuzzFeed schrijft verder dat de bronnen niet veel details over de werkgroep wilden delen. Hoewel de leden elkaar nu nog in het geheim zouden ontmoeten, zouden ze uiteindelijk een lijst met aanbevelingen willen aanbieden aan het management.
Ondertussen heeft Google laten weten het sites met nepnieuws lastiger te maken om te overleven. Het internetbedrijf gaat ze namelijk blokkeren van zijn advertentienetwerk, waardoor ze geen geld meer kunnen verdienen door banners via Google-advertenties te plaatsen. “In de toekomst zullen we onze reclamediensten weren van pagina’s die informatie onjuist weergeven of feiten achterhouden over de verspreider, zijn content en het belangrijkste doel van de pagina”, aldus Google tegen persbureau Reuters.
Facebook voert een zelfde soort maatregel door. Sites die nepnieuws publiceren mogen de externe advertentiedienst van Facebook, Audience Network, niet meer gebruiken. Deze is echter een stuk minder groot en belangrijk dan Googles advertentiewerk. Daarnaast draagt het niet direct bij aan het verspreiden van nepnieuws via het sociale netwerk, terwijl het bedrijf volgens critici juist dat zou moeten aanpakken.
Middelen waren er
En tot slot is er nog een verhaal dat Gizmodo gisteravond publiceerde. Zij spraken met twee anonieme bronnen dichtbij het bedrijf. Eén van hen stelt dat Facebook de middelen had om het nepnieuws te weren van Facebook, maar deze niet heeft ingezet. ‘Er was veel angst om de conservatieven tegen zich in het harnas te jaren na de hele situatie met Trending Topics. Dat heeft veel invloed gehad op productkeuzes van Facebook.”
Dit voorjaar kwam een bron naar buiten die stelde dat redacteurs van Facebook substantieel berichten over conservatieve politici en via rechtse media uit de lijst Trending Topics weerden. Uiteindelijk besloot Facebook toen om de lijst Trending Topics helemaal te laten samenstellen door algoritmes. Sindsdien duikt er regelmatig nepnieuws op in die lijst, nog los van de verdere verspreiding ervan in mensen hun timeline.