Facebook is druk bezig met de voorbereidingen van de uitrol van Instant Articles in Nederland. Bij Instant Articles publiceren websites hun artikelen direct op Facebook, waardoor gebruikers de artikelen kunnen lezen zonder de Facebook-app te verlaten en ze razendsnel worden geladen. Via advertenties kunnen ze vervolgens wel gewoon zelf geld verdienen aan de artikelen.
De afgelopen tijd heeft Facebook gesproken met verschillende Nederlandse mediapartijen. Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl, vertelde op de News Impact Summit in Amsterdam, dat zijn site vandaag de overeenkomst van Facebook tekent. Ook de NOS is voornemens om deel te nemen aan het Instant Articles.
NRC, één van de meest vooruitstrevende kranten van Nederland op digitaal gebied, doet voorlopig niet mee. Dat terwijl de krant wel aan het testen is met Google AMP, dat deels te vergelijken is met Instant Articles. Een verschil is dat Google AMP open source is en dat er meerdere partijen aan mee doen, ook kunnen uitgevers er voor kiezen om hun AMP-artikelen op hun eigen servers te laten draaien in plaats van die van Google.
Wanneer Instant Articles in Nederland beschikbaar komt is nog onduidelijk. Sinds vorige week zijn de Instant Articles van deelnemende (Amerikaanse) uitgevers voor iedereen beschikbaar, na een eerste testperiode van enkele maanden. De eerste ervaringen zijn positief als het gaat om hoe gebruikers omgaan met Instant Articles. Ze worden namelijk meer gedeeld dan links naar artikelen buiten Facebook.