Facebook start vanaf vandaag met het direct plaatsen van nieuwsartikelen op de tijdlijn. Het gaat hiervoor in eerste instantie een samenwerking aan met 9 mediabedrijven, waaronder NBC News en The New York Times.
De test zal beginnen met een kleine serie artikelen, maar zal naar verwachting snel uitgebreid worden. Gebruikers van de iPhone app zullen vanaf woensdag opvallend vormgegeven video’s en afbeeldingen tegenkomen van de deelnemende mediabedrijven.
Het grootste voordeel voor de deelnemende nieuwsleveranciers is dat deze ‘instant artikelen’ tot wel tien keer sneller geladen worden dan wanneer een gebruiker via de ingebouwde webbrowser moet lezen. Bijkomend voordeel voor Facebook? De lezer blijft nog langer ‘binnen de blauwe balken’.
Mediabedrijven sloten zich de afgelopen maanden niet zonder slag of stoot aan bij de plannen van het sociale netwerk. Hoofdredacteuren van The Atlantic en Wall Street Journal twijfelde openlijk over het weggeven van de controle van de uitgaves aan Facebook, om over de advertentie inkomsten nog maar te zwijgen.
In dat laatste geval heeft Facebook overduidelijk water bij de wijn gedaan: de deelnemende partners mogen zelf bepalen of zij eigen advertenties inzetten en alle inkomsten behouden of dat Facebook een deel van de ruimte verkoopt en daar 30 procent op pakt. Daarnaast geeft Facebook de bedrijven exclusief inzicht in de statistieken van hun content.
Maar was deelnemen aan het programma voor de uitgeverijen uiteindelijk niet gewoon bittere noodzaak? Met 1.4 miljard actieve gebruikers en een overduidelijke mobiele penetratie lijkt Facebook vooral een niet te negeren partner.