Facebook introduceerde een jaar geleden een optie om te livestreamen. Om meteen vol in te zetten op deze nieuwe functie, sloot Facebook contracten voor honderduizenden tot miljoenen dollars met grote internationale mediapartijen en celebrities. Tegen betaling zouden zij een jaar lang een bepaald aantal livestreams verzorgen. Volgende maand lopen deze contracten af en ze worden niet verlengd.
Vorige maand werd al duidelijk dat de contracten waarschijnlijk geen vervolg zouden krijgen. Dan Rose, bij Facebook verantwoordelijk voor partnerships bevestigde dit gisteren op het congres Code Media. Tenminste: hij geeft aan dat sommige misschien nog voor korte tijd verlengd worden, maar dat het daarna afgelopen is.
Advertenties
Dit betekent echter niet dat media automatisch deze inkomsten moeten gaan missen. Facebook wil namelijk geld gaan verdienen aan livestreams en video’s via advertenties. De opbrengsten daarvan worden verdeeld tussen de maker en Facebook zelf. In plaats van een vast bedrag, hangen de inkomsten voor mediabedrijven dus af van het succes.
En dat gaat verder dan livestreams, het gaat hierbij ook om gewone video’s op Facebook. Het bedrijf wil namelijk dat er meer kwalitatieve, langere video’s op Facebook worden geplaatst. Het kan zelfs zijn dat er op korte termijn betaalde deals worden gesloten om mediabedrijven kwalitatieve video’s te laten produceren (vergelijkbaar met de huidige contracten voor livestreaming), om vervolgens over te gaan naar een model waarbij de advertentie-inkomsten worden verdeeld.
Voor media is deze ontwikkeling goed nieuws. De bedrijven die een deal hadden met Facebook voor de livestreams zien een zekere inkomstenstroom verdwijnen, daarentegen wordt het eindelijk mogelijk voor heel veel media om geld te gaan verdienen met video’s op Facebook. Nu is dat nog beperkt tot Facebook, waar in principe elke gebruiker geld kan verdienen met het uploaden van video’s dankzij advertenties.