In de nieuwste update van de ‘News feed’ van Facebook wordt er prioriteit gegeven aan ‘kwaliteitscontent’ boven het zoveelste plaatje van een kat. Daarmee wil het sociale netwerk het aantal doorkliks en shares verhogen en tegelijkertijd zichzelf een imago als nieuwsmedium aanpassen.
Om eerlijk te zijn is de falende nieuwsfeed in de apps van Facebook al langere tijd mijn grootste frustratie aangaande ‘s-werelds grootste sociale netwerk. Nog even los van het feit dat het kennelijk lastig is om je voorkeur op te slaan en daadwerkelijk te onthouden.
Kennelijk was er ook een lichtje gaan branden op de burelen van Facebook en dus rolt het bedrijf de komende weken een nieuw algoritme uit dat de samenstelling van de nieuwsfeed gaat bepalen. Daarbij ligt de focus op het beter aanbieden van nieuwsartikelen en hoogwaardige kwaliteit en het terugdringen van memes en links die niet per definitie van toegevoegde waarde zijn.
Hoewel Facebook geen concrete voorbeelden noemt van content die een lagere waardering tegemoet kan zien, lijkt de omschrijving van het type content sterk te wijzen op short-form sites als 9Gag, Upworthy en Buzzfeed. Deze sites hebben hun enorme groei juist te danken aan het virale effect van Facebook en zullen zich dus enigzins achter de oren krabben met dit nieuws.
De keus van Facebook om zich meer te richten op nieuwswaardige content heeft natuurlijk ook veel te maken met de constante strijd die het voert met Twitter. Voor veel mensen is dat sociaal netwerk nog steeds de belangrijkste bron om nieuws te vergaren, een rol die Facebook graag zou overnemen.
Of het sociale netwerk het met deze update eindelijk ook voor elkaar krijgt om je voorkeur tussen ‘nieuwsfeed’ en ‘meest recent’ te onthouden in de app, zullen we even moeten afwachten.