Facebook werkt aan ‘Moments’, speciale app voor delen binnen een kleine kring

Facebook werd te groot. Path werd cool: eindelijk een sociaal netwerk om updates te delen binnen je familie of met je beste vrienden. Toen liet Path de bal enigzins vallen en kreeg Facebook het toch niet voor elkaar die op te pakken. Tot nu, wellicht.

‘Micro-sharing’, of te wel het delen van updates met een zeer beperkte groep mensen, wist de afgelopen twee jaar steeds meer tractie te krijgen.

Niet heel gek natuurlijk. In de loop der jaren zijn mensen steeds meer ‘onbekenden’ gaan toevoegen aan netwerken als Twitter en Facebook, waarmee het delen van echt intieme momenten nooit een optie is gebleken.

friendslists

Path deed een gooi en intussen zorgen ook instant messengers als  WhatsApp en Telegram voor een deel van de oplossing. Tot grote frustratie van Facebook, waar het team van Mark Zuckerberg het maar niet voor elkaar krijgt om het platform ook geschikt te maken voor micro-sharing. Ingewikkelde lijsten en onbegrijpelijke privacy instellingen gooien steeds weer roet in het eten.

Daar kan binnenkort dus verandering in komen. Volgens diverse bronnen binnen het Amerikaanse bedrijf werkt Facbook op het moment hard aan een aparte app die alleen gebruikt kan worden voor micro-sharing: Moments.

Bronnen melden dat een deel van de Facebook medewerkers de app op dit moment intern al aan het testen is, waarbij de laatste bugs en onhandigheden moeten worden oplost. Qua design zou de app veel lijken op Cluster, de mobiele app waarin je ‘spaces’ kunt aanmaken met vrienden en familie om dingen mee te delen.

Hoewel Facebook het bestaan of de werkzaamheden aan Moments niet wil bevestigen (noch ontkennen), is het absoluut geen belachelijk idee dat het sociale netwerk zich er mee bezighoudt en zelfs op korte termijn zou lanceren.

In 2010 bleek slechts 5% van alle gebruikers van het netwerk überhaupt gekeken te hebben naar de opties om lijsten aan te maken op Facebook. Gecombineerd met de rappe opkomst van Path of de inzet van messengers als WhatsApp binnen families zal toch een wenkbrauw of twee hebben doen fronsen op het kantoor van Facebook.

Een snelle en brede adoptie van een app als Moments zal in de praktijk misschien lastig blijven. Het blijft allemaal een kwestie van vertrouwen van de gebruikers en daar heeft Facebook nou niet bepaald het imago waar het wellicht op hoopte.