Fashion 2.0 in kaart: Infographic van online umfeld modemerk

Om inzicht te verkrijgen in de modewereld op internet maakte ik vorig jaar een infographic waarop alle ‘fashion influentials’ te vinden zijn. Geinspireerd door de webtrend map van Information Architects die web 2.0 avonturiers de weg wijst, vormt deze lijst een startpunt voor eenieder die zich met Fashion 2.0 bezig houdt. Een jaar later is het tijd voor een geupdate versie.

In onderstaande ‘Online Domain of a Fashion Brand‘ kaart heb ik getracht inzichtelijk te maken wat er allemaal komt kijken bij de online positionering van een modemerk. Daarbij geldt wat mij betreft de website nog steeds als basis, een plek waar een modelabel creatieve vrijheid geniet om producten te tonen en verkopen in de kenmerkende stijl die het merk uniek maakt. Ja, websites blijven de komende jaren ontzettend belangrijk; zonder een solide thuisbasis ben je als merk dak- en stuurloos.

Neemt niet weg dat de impact van een actieve brandcommunity op een platform als Facebook vele malen groter kan zijn als het gaat om het behalen van je marketingdoelstellingen. Vandaar dat deze en een aantal andere ‘key essentials’ in de infographic groter zijn aangegeven. En natuurlijk drijft een Facebookpagina traffic naar de website en – idealiter – ook andersom!

De visual tracht ook duidelijk te maken dat social media, online marketing, mobiel en pr 2.0 volkomen in elkaar verweven zijn. Een social medium als Foursquare (of uiteindelijk wellicht een white-labeled variant hiervan) biedt enorm veel mogelijkheden als het gaat om bijvoorbeeld een nieuw in-store loyaltyprogramma en daarmee fysieke klantenbinding. Het is bovendien leuk, sociaal en innovatief.

Bij mobiele apps en sites gaat het vooral om het bieden van right here, right now relevance: door je klant bijvoorbeeld een store locator, openingstijden of leuke cafe’s in de buurt van een winkel aan te bieden.

Tradigital marketing in de vorm van SEO, SEA, display advertising, campagnes, actiesites, prijsvragen etc. blijft ontzettend belangrijk, al kunnen de doelstellingen divers zijn. Het kan sales verhogen, of het aantal fans op je Facebookpagina.

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling die we het laatste jaar in de modewereld hebben zien plaats vinden is die van PR2.0: Met modebloggers als Bryan Boy en Tavi en een long tail aan onontdekte fashion influentials loont het de moeite als merken hier serieus werk van maken. En wat te denken van twitterende celebs en hun outfits te zien op bijvoorbeeld CoolSpotters?

De infographic dient dus vooral als een vertrekpunt, een checklist bijna voor Online Marketeers bij modemerken om zich bewust te maken van alle mogelijkheden. Ik ben overigens soortgelijke graphics aan het uitwerken voor andere branches, dus binnenkort weer een update. Tot die tijd uiteraard graag feedback en reacties via de comments of @marjolijn!