Terwijl de elektrische auto volop in de belangstelling staat, hebben we van de elektrische fiets al een tijdlang niks meer gehoord. En dat terwijl het in de jaren 90 toch het toppunt van innovatie was. Sparta, die destijds bovenop die ontwikkeling zat, wil daar binnenkort verandering in brengen.
De Nederlandse fietsfabrikant werkt al 30 jaar aan de doorontwikkeling van de elektrische fiets. Natuurlijk staat het product inmiddels in een totaal ander daglicht nu we ook te maken hebben gekregen met andere technologische innovaties zoals smartwatches en activity trackers. Hoog tijd voor een nieuw staaltje productinnovatie dus.
Sparta wil e-bikes en wearables samen laten komen Deel deze quoteSparta positioneerde zichzelf inmiddels in een voortrekkersrol als het gaat om de combinatie tussen e-bikes en wearables. De fietsenfabrikant is namelijk druk bezig met de ontwikkeling van een e-bike die je kunt bedienen via Google Glass.
Imago
Ondanks Sparta’s drang naar innovatie kleeft naar eigen zeggen er nog steeds een ‘oubollig’ imago aan het bedrijf. “We worden nog steeds geassocieerd met de Spartamet uit de jaren ’80”, aldus Marco Kalden, marketingmanager bij Sparta. Om voorgoed af te rekenen met het imago zal Sparta met een flitsende, hippe innovatie moeten komen. Of Google Glass het redmiddel is valt nog wel te betwijfelen, aangezien de bril recent uit distributie werd genomen voor de gewone consument.
Google Glass werd in 2012 met veel bombarie aangekondigd, maar heeft de hooggespannen verwachtingen tot op heden niet waar kunnen maken. De grootschalige omarming van het device bleef uit en Google wist geen oplossing te verzinnen voor het nerdy imago van de bril en de negatieve privacy issues die het met zich mee bracht.
Desondanks wilde Sparta graag met de mogelijkheden van Glass aan de slag. Overigens staat het bedrijf uberhaupt niet stil op gebied van innovatie, en sleepte het de laatste tijd zelfs diverse belangrijke prijzen op dat gebied in de wacht. Tijdens de tiende editie van de ‘Fiets Innovatie Award’ wist het bedrijf met de Sparta ION® E-Speed de prijs van ‘Speed e-Bike van het jaar 2015‘ te bemachtigen. Voor zijn Google Glass innovatie werd het bedrijf recent vanuit de eigen industrie beloond met een innovatie-award.
Alle reden voor de redactie van Numrush om eens een kijkje achter de schermen te nemen bij het lab van Sparta en om de e-bike in combinatie met Google Glass eens te proberen, dus bezocht ondergetekende onlangs de fabriek waar het product op dit moment wordt ontwikkeld.
Waarom Google Glass?
Het lijkt in eerste instantie misschien niet geheel voor de hand liggend, een combinatie tussen de e-bike van Spart en de Google Glass, maar als je eenmaal door hebt wat Sparta ermee wilt lijkt het volkomen logisch. “We wilden graag experimenteren met wearables die verbonden kunnen worden met onze e-bike, zodat fietsen en het gebruik van digitale middelen in de toekomst met elkaar verweven kunnen worden”, aldus Kalden.
De keuze voor een samenwerking met Google Glass is volgens Kalden simpel te verklaren:
Een smartphone op het stuur plaatsen is geen optie, want bij regenval kun je het device niet gebruiken en bij fel zonlicht kun je het scherm niet meer fatsoenlijk aflezen.
Een smartwatch daarentegen is te gevaarlijk, omdat je voor het aflezen van het display steeds het stuur een tijdje los moet laten. Met Google Glass heb je het display steeds binnen het bereik van een oogwenk, zodat je de focus volledig op het verkeer kunt houden.
Daarnaast geeft Kalden aan dat de integratie van Google Glass vooral gezien moet worden als een experiment. Volgens de marketingmanager is het nooit de intentie geweest om het product op de markt te brengen, maar wil Sparta met het experiment de mogelijkheden voor de toekomst in kaart brengen.
Tijd voor ons eerste ritje met de Google Glass
Hoe kun je beter een mening vormen over een product, dan het product maar eens te ervaren. Met Google Glass op mijn neus was het tijd om maar eens een rondje te gaan fietsen op de e-bike van Sparta. Terwijl ik me waagde aan een eerste rondje op het terrein van Sparta, was ik direct positief verrast door de integratie met Glass en plakte er gelijk nog maar een wat langere fietsroute aan vast.
Via Google Glass was ik in staat om diverse functies van de e-bike te bedienen door middel van een ‘tikje’ op de bril, een knikje met het hoofd of via een spraakoproep. Daarnaast kon ik gedurende de rit eenvoudig bijhouden hoe hard ik ging, wat het batterijniveau van de fiets was en het niveau van de trapondersteuning aanpassen.
Vooral de navigatiefunctionaliteit maakte indruk. Als ‘dorpsjongen’ wil ik nog wel eens de weg kwijt raken in de stad, waardoor ik met mijn iPhone in de ene en het stuur van de fiets in de andere hand het overige verkeer probeer te ontwijken. Wat een uitkomst om je locatie en route direct in beeld te hebben, waardoor je nooit meer verkeerd fietst.
Alsof dat nog niet genoeg is, is de bril ook nog eens uitgerust met ‘actieradius’. Stel je krijgt een whatsappje van een vriend binnen op de bril met de vraag of je over een kwartier op een bepaalde locatie kunt zijn. Het enige wat je vervolgens hoeft te doen is de locatie in te voeren op de bril en op de fiets te stappen.
Google Glass berekent vervolgens de route en vertelt je hoe lang je daar ongeveer over doet. Blijkt dat de locatie 20 minuten fietsen is, dan zal Glass de trapondersteuning automatisch verhogen zodat je toch op tijd bij je afspraak kunt zijn.
Conclusie
Ondanks de nodige scepsis bij aanvang heeft Sparta mij positief verrast. Het is voor mij zo klaar als een klontje dat e-bikes en wearables op den duur met elkaar worden verweven, maar het blijft nog de vraag op welke manier. Gezien de argumenten om voor Google Glass te kiezen ben ik geneigd te zeggen dat een bril vooralsnog de beste oplossing is, maar de vraag blijft: welke slimme bril?
Nadat Google bekend maakte dat het Google Glass uit de productie haalt, was Sony er als de kippen bij om haar eigen smart bril te introduceren. Dit exemplaar komt naar verwachting later deze maand op de markt in Nederland. Hiermee kan het de weg wel eens vrijmaken voor Sparta om een pilot te starten en te checken hoe veel animo er is voor een dergelijke integratie tussen een slimme bril en een e-bike. Overigens wilde Sparta nog niet met ons delen of het pilotproject een tweede fase krijgt in samenwerking met bijvoorbeeld Sony.