Terwijl Facebook zich mengt in de strijd om social TV, lijkt Twitter de oorlog op gebied van big data analyse voorlopig toch te gaan winnen. Gisteren maakte een van ‘s werelds grootste informatie en research bedrijven in de financiële wereld, Thomson Reuters, bekend dat het Twitter data gaat aanbieden in zijn Eikon marktanalyse software.
Volgens het bedrijf is de big data stroom die via Twitter wordt vergaard een waardevolle graadmeter voor het sentiment in de samenleving. In de Eikon tool, die op dit moment door ca. 120,000 professionals gebruikt wordt, kunnen straks diverse datavisualisaties worden weergegeven op basis van miljoenen tweets en kunnen gebruikers specifieke tweets, personen of bedrijven volgen.
Thomson Reuters is niet de eerste onderzoeksmultinational die Twitter data serieus neemt, vorig jaar voegde concurrent Bloomberg de Twitter firehose al toe aan hun databronnen. Bij Bloomberg wordt onder meer bekeken hoe het sentiment op Twitter zich verhoud tot de diverse financiële markten.
Thomson Reuters laat in een verklaring weten in de toekomst ook andere big data bronnen aan zijn systeem te willen gaan koppelen, waaronder blogs. Het heeft dus even geduurd voordat de financiële sector de dienst die door miljoenen gebruikt wordt als dagelijkse nieuwsbron serieus nam, maar het balletje lijkt nu dus te gaan rollen.