Ford verdrievoudigt zijn investeringen in technologieën voor semi-autonoom rijden en wil zich meer profileren als een bedrijf dat niet alleen auto’s fabriceert, maar ook als een mobiel bedrijf. Dat wil de fabrikant doen met Ford Smart Mobility, het plan om marktleider te worden in de overlappende technieken fan auto’s en data binnen autonoom rijdende auto’s.
Dat maakte het bedrijf bekend op het Mobile World Congress in Barcelona. De CEO van Ford, Mark Fields, lichtte de plannen van Ford toe op het Mobile World Congress in Barcelona.
Als we kijken naar de toekomst, zien we duidelijk een revolutie op het gebied van vervoer: van deelauto’s tot zelfrijdende auto’s.
Het bedrijf gaat zich op twee manieren bezig houden met de ontwikkelingen van zelfrijdende auto’s. Het bedrijf heeft een team dat kijkt naar technologieën van semi-autonoom rijden, zoals inparkeerhulp en adaptive cruise control – waarbij de auto zelf baan kan houden en snelheid aanpast waar nodig.
Daarnaast werkt het bedrijf ook aan een volledig autonoom rijdende auto. Het team werkt in de VS in de staten Michigan en Californië, maar ook net over de Nederlandse grens bij Maastricht, in de Duitse regio Aken. Het team van Ford begon eerder dit jaar in Michigan al met testritten in de sneeuw. Dat is belangrijk voor de ontwikkelingen van zelfrijdende auto’s, want de meeste testritten worden tot nu toe gedaan in droge gebieden met veel zon, zoals Californië, waar ook Google met zijn zelfrijdende auto rondrijdt.
Ken Washington, de vice-president op het gebied van onderzoek en technologische ontwikkelingen van Ford, roept de auto-industrie op om samen te komen om het beleid en de regelgeving voor zelfrijdende auto’s vorm te geven, schrijft Wired naar aanleiding van uitspraken van van Washington op het MWC.