Foursquare lanceert analytics-platform voor winkels, zodat klanten in de echte wereld gevolgd kunnen worden

Voor adverteerders en winkels is het internet een grote uitkomst geweest, omdat er digitaal heel makkelijk vast te leggen is wat iemand precies doet voor hij tot een aankoop overgaat. In de fysieke wereld is dat een stuk moeilijker te monitoren, maar Foursquare brengt daar verandering in. Met Foursqaure Analytics houdt het precies bij waar en wanneer (mogelijke) klanten zich begeven in de fysieke wereld.

“We maken een soort Google Analytics van de wereld”, zegt Foursquare-CEO Jeff Glueck daarover tegen Fast Company. Met de dienst  die al gebruikt wordt door winkelketens als H&M  wil hij meten welke demografische eigenschappen bij welk merk horen. In de dienst worden gender, leeftijd en nieuwe tegenover terugkerende klanten vergeleken. Het is ook mogelijk om het bezoek aan een winkel te vergelijken met concurrenten.

Foursquare zit op een berg goud

Normaal gesproken is het moeilijk om aan dit soort data te komen, maar Foursquare zit op een goudmijn door het jarenlang verzamelen van de geolocatie van gebruikers. Het bedrijf weet niet alleen iedereen geweest is, maar ook hoe ze zich tussen locaties verplaatsen.

Foursquare heeft van begin af aan de database van plaatsen beschikbaar gesteld via API. Maar sinds de afgelopen jaren maakt het advertentiegerichte tools rond die data. Dit is al snel dé manier geworden waarop het bedrijf geld verdient, wat tot dan toe lastig was.

Foursquare

Deze manier van data verzamelen is trouwens ook stukken privacyvriendelijker dan via het tracken van klanten via bijvoorbeeld bluetooth en wifi. Daarbij weten bezoekers niet dat ze gevolgd en kunnen ze zich niet afmelden. Bij het gebruik van Foursquare Analytics kiezen gebruikers er zelf voor om hun data af te geven aan het bedrijf. Het is tevens goedkopers voor winkeliers (ze hoeven geen hardware te plaatsen in hun winkels), maar daarentegen wel iets minder nauwkeurig.

Meer weten over hoe Foursquare Analytics precies werkt? In deze blogpost op Medium legt het bedrijf het uit.