Foursquare heeft een nieuwe CEO. De voormalige COO Jeff Glueck is nu de baas van het bedrijf, terwijl zijn voorganger Dennis Crowley voorzitter in de raad van bestuur wordt. Het locatiebedrijf heeft onder Glueck nieuwe ambities: Foursquare wil zich namelijk niet langer vooral op consumenten richten, maar juist op de zakelijke markt.
Het techbedrijf wist al aardig te verdienen aan zakelijke partners. Zo verkoopt Foursquare bijvoorbeeld locatiedata aan Apple, zodat bedrijven in kaartendienst Apple Maps komen te staan. Twitter zou op zijn beurt de Foursquare-gegevens inkopen zodat gebruikers hun locatie aan tweets kunnen koppelen.
Dit soort inkomstenbronnen worden steeds belangrijker voor Foursquare: volgens Glueck komt de meeste omzet van het bedrijf inmiddels van twee grote, zakelijke initiatieven, waaronder Foursquare’s reclametak Pinpoint en de analysetools van Place Insights. De omzet van beide takken groeide afgelopen jaar met respectievelijk 170 procent en 160 procent.
Foursquare wil zich daarom iets minder bezighouden met de consumentenkant van het bedrijf, die je terugvindt in bijvoorbeeld de mobiele app Swarm waarmee je incheckt. In plaats daarvan wordt er meer tijd en geld geïnvesteerd in de zakelijke producten. Daardoor kan de ontwikkeling van de apps wellicht wat trager verlopen, maar denk niet dat de bekende smartphone-applicaties snel zullen verdwijnen.
Ondanks de shift naar de zakelijke markt, lijkt Foursquare nog steeds trots te zijn op de 50 miljoen mobiele app-gebruikers. Daarnaast zijn het deze gebruikers die Foursquare helpen om zijn gigantische dataverzameling actueel te houden.