Dit zijn de 7 dingen die Facebook gaat doen om nepnieuws aan te pakken

Facebook nepnieuws

Sinds de overwinning van Donald Trump raken de media niet uitgesproken over nepnieuws op Facebook. Nepnieuws blijkt namelijk daadwerkelijk een groot probleem te zijn geweest op Facebook in de laatste weken van de verkiezingscampagne. Het heeft daarmee invloed gehad op het stemgedrag van mensen; de vraag is alleen hoe groot die invloed is geweest.

Mark Zuckerberg noemde het een “bizar idee” dat nepnieuws invloed zou hebben gehad op de verkiezingsuitslag. Google-CEO Sundar Pichai is het niet met hem eens en zelfs Obama heeft zijn zorgen uitgesproken. Ondertussen heeft Buzzfeed deze week een uitgebreide analyse gemaakt van het nepnieuws op Facebook rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Er is ook goed nieuws: Google en Facebook gaan sites met nepnieuws uit hun advertentieprogramma’s weren, zodat het lastiger voor ze wordt om geld te verdienen. En Facebook gaat nog meer doen, kondigde Mark Zuckerberg begin deze week al aan. Wat precies, was echter onduidelijk. Tot hij dit weekend een uitgebreide post op zijn Facebook-profiel plaatste met de nodige uitleg.

7 maatregelen

Dit zijn de maatregelen waar Facebook op dit moment mee bezig is:

  • Strengere detectie. Facebook werkt aan betere systemen die misinformatie kunnen classificeren. Eigenlijk gaan ze voorspellen welke artikelen mensen als ‘vals’ zullen gaan melden, nog voor dat die meldingen worden gedaan.
  • Melden makkelijker maken. Het wordt simpeler voor gebruikers om nepartikelen te melden bij Facebook.
  • Verificatie door derden. Facebook gaat de hulp inroepen met organisaties die factchecks uitvoeren. Er is al gesproken met een aantal van hen en Mark Zuckerberg belooft contact op te nemen met nog meer organisaties.
  • Waarschuwingslabels. Facebook onderzoekt of artikelen die door derden of door gebruikers zijn aangemerkt als nep kunnen worden voorzien van een waarschuwing wanneer mensen het artikel lezen of delen.
  • Gerelateerde artikelen verbeteren. Artikelen komen minder snel in de lijst ‘gerelateerde artikelen’ terecht. De kwaliteit van de links gaat omhoog, belooft Zuckerberg.
  • Zorgen dat makers nepnieuws geen geld meer verdienen. Dit komt overeen met de aankondiging die Facebook al had gedaan: sites die nepnieuws verspreiden buitensluiten van advertentieprogramma’s, zodat de makers geen geld meer verdienen.
  • Luisteren. Zoals Marck Zuckerberg het zelf zegt: “We blijven met journalisten en anderen in de nieuwsindustrie samenwerken om hun suggesties te ontvangen, in het bijzonder om meer te leren over hoe hun factchecksystemen werken en daarvan te leren.”

Het is afwachten of de maatregelen voldoende effect hebben, maar het is ieder geval goed om te zien dat Facebook wakker is geworden en nepnieuws gaat aanpakken. Het is daarbij bijzonder om te zien dat het bedrijf open is over waar het mee bezig is, zonder dat de functies in kwestie al zijn uitgerold (of het überhaupt zeker is dat ze er komen). Dat gebeurt niet vaak, maar de publieke druk is nu zo groot dat ze niet echt een keuze hebben bij het bedrijf.