De hoeveelheid wearables die in de afgelopen 24 uur op de CES in Las Vegas werden aangekondigd zijn ze inmiddels niet meer op twee handen te tellen. Ook Garmin lanceerde gisteren namelijk een nieuwe fitness tracker: De Vivofit. Bijzonder aan de polsband is dat het apparaat puur en alleen op sporters gericht is en in principe maar 1 keer per jaar te hoeft worden opgeladen.
De Vivofit (overigens niks te maken met het populaire Nederlandse zuiveldrankje) is waterdicht, analyseert je sportgewoonten en helpt je in het zetten en behalen van bepaalde sportdoelen. Dankzij twee ‘standaard horloge batterijen’, gaat het apparaat zeker een jaar mee zonder dat je het tussentijds hoeft op te laden. Je kunt hem dus gewoon in je sporttas laten zitten.
De Vivofit gaat uiteraard de concurrentie aan met andere fitness bandjes zoals de Nike+ Fuelband SE, Fitbit Force en Jawbone Up. In tegenstelling tot de eveneens gisteren gelanceerde Sony Smartband en LG Lifeband Touch is de armband puur gericht op sportprestaties, en dus niet op het krijgen van bijvoorbeeld notificaties via je smartphone. Wel houdt hij eventueel je slaappatroon, dagelijkse stappen en verbrande calorieën bij. Voor een meerprijs van $40 dollar is je Vivofit ook uitgerust met een ingebouwde hartslagmeter.
Volgens Garmin is de batterijduur de belangrijkste differentiator ten opzichte van zijn concurrenten. Via een app en een online platform, Garmin Connect, kunnen gebruikers hun persoonlijke data analyseren, deelnemen aan competities met andere gebruikers en strijden om virtuele badges en achievements.
De Garmin Vivofit is begin dit jaar verkrijgbaar in twee verschillende maten (small & large) en in de kleuren blauw, paars, teal, zwart en antraciet. De versie zonder hartslagmeter gaat $129 kosten, met komt de prijs op $169.