Klanten Tesco Bank kunnen geen online transacties meer doen. De bank heeft de mogelijkheid uitgeschakeld omdat het afgelopen weekend geld is gestolen. In een verklaring op zijn website zegt de Britse bank dat ‘een aantal klanten’ het afgelopen weekend slachtoffer zijn geworden van ‘online criminele activiteiten’.
In een aantal van die gevallen zegt de bank dat het de criminelen gelukt is om geld van de bankrekeningen weg te sluizen. De CEO van de bank, Benny Higgins, zegt tegen de BBC dat er bij ongeveer 40.000 accounts verdachte transacties zijn waargenomen. Bij de helft van die accounts zou ook daadwerkelijk geld zijn gestolen. Hij zei niet om hoeveel geld het gaat.
Het blijft volgens Higgins niet mogelijk om online transacties te doen tot de bank de situatie volledig onder controle heeft. Klanten van de bank kunnen nog wel geld opnemen, pinnen en online bankieren, maar geen transacties doen. Details over hoe het geld gestolen kon worden, zijn niet bekendgemaakt. De BBC merkt op dat Tesco het woord ‘hack’ niet in de mond neemt. De bank belooft het gestolen geld te vergoeden.