Google gaat zijn eigen browser, Chrome, in 2018 voorzien van een adblocker. In april zeiden bronnen dat al tegen The Wall Street Journal, maar Google bevestigt het nu op zijn eigen blog. Vanaf volgend jaar worden vervelende advertenties, inclusief advertenties van Google, niet meer getoond op websites die niet voldoen aan de standaarden van de Coaliton for Better Ads.
Het doel van dit samenwerkingsverband is om het internet te voorzien van ‘betere advertenties’. De coalitie wil vervelende advertenties, zoals pop-ups die het scherm blokkeren, tegengaan. Dat moet ertoe leiden dat gebruikers geen adblockers meer installeren. Met een adblocker worden immers alle advertenties geblokkeerd, waardoor Facebook, Google en andere bedrijven inkomsten mislopen. Ook Facebook, een van de grootste concurrenten van Google, is lid van de coalitie.
De coalitie heeft een lijst samengesteld van advertenties die het als vervelend beschouwt. Vanaf 2018 blokkeert Chrome automatisch advertenties die de coalitie als onprettig zijn bestempeld.
‘Uitgevers helpen’
Om uitgevers te laten controleren of hun site een vervelende advertentie bevat, heeft Google een tool gemaakt: Ad Experience Report. De tool vertelt uitgevers of een site vervelende advertenties bevat. Omdat Google de adblocker in 2018 aan zijn browser toevoegt, hebben zij in principe een half jaar de tijd om de vervelende advertenties van hun websites te verwijderen of te vervangen.