Waar gebruik je je Google-account tegenwoordig niet voor? Google Search, YouTube, Gmail… Een groot nadeel: Google volgt wat je doet (net als vrij veel andere bedrijven overigens), zelfs als je geen account hebt bij het nedrijf. Maar als je een account hebt, krijg je nu meer controle over de advertentie-instellingen en -trackers.
Via Mijn Account heb je al langer controle over jouw account. Zo kon je al de apparaten die toegang hebben tot je account beheren. En kon je al ontdekken waarom je bepaalde advertenties op het internet zag. Voor hun eigen platformen gebruikt Google daarvoor informatie die het verzamelt over je gebruik van Google-diensten, maar voor advertenties op andere sites gebruikten het enkel cookies. Nu verandert dit echter en gaat Google je accountinformatie ook inzetten voor het selecteren van de advertenties die je overal op internet ziet. Hier moet je echter wel zelf toestemming voor geven.
Google volgt je overal
Akkoord gaan met Google’s nieuwe opties geeft je nog best wat voordelen. Je krijgt bijvoorbeeld meer controle over hoe advertenties op de apparaten waar je bent ingelogd worden geselecteerd. Zocht je ooit naar een paar mooie laarzen en zie je daar nu steeds advertenties voor? Dan kun je die advertenties op ieder device in één keer verwijderen, in plaats van één voor één.
Ook is het mogelijk om onderwerpen die je interesseren toe te voegen, net als je leeftijd en geslacht. Maar je geeft hiermee ook toestemming om de gegevens uit jouw Google-account breder in te zetten. Hieronder valt ook dat Google mag bijhouden op welke advertenties je klinkt op andere sites en die informatie mag gebruiken voor het verder personaliseren van advertenties op internet.
My Activity
Nieuwsgierig naar je eigen online leven en zo nog meer specifieke instellingen afstemmen? Dat kan met het nieuwe Mijn Activiteit dat Google introduceert. Hierin zie je al je zoekhistorie, video’s die je bekeken hebt en de pagina’s die je bezocht hebt waar Google Ads draaien in één bundel. Wil je gebruikmaken van deze feature, dan moet je je hier wel voor aanmelden. Welke informatie Google precies verzamelt, kun je aanpassen in de Mijn Account-pagina.
De nieuwe manier van data verzamelen zorgt er overigens niet voor dat Google de manier waarop Google advertenties verkoopt meteen gaat veranderen, meldt Recode. Google komt bijvoorbeeld niet met advertenties op je computer die gebaseerd zijn op je zoekgedrag. Maar in de toekomst zou dit wel mogelijk zijn. Digitale adverteerders willen namelijk al langer een oplossing waarmee ze klanten van hun desktop naar hun smartphone en terug kunnen volgen. Google creëert hier nu technisch de mogelijkheden voor.
Maak je je zorgen over je privacy, dan is het volgens Wired verstandig om je instellingen hetzelfde te houden. Google zou namelijk meer voordelen van het nieuwe systeem hebben dan jijzelf.