Google heeft aangekondigd dat het de ranking van zoekresultaten gaat aanpassen op basis van ‘mobiel vriendelijke websites’. Gebruikers die via een mobiel apparaat een zoekopdracht uitvoeren zullen vanaf 21 april voornamelijk mobiel geoptimaliseerde websites naar boven zien komen.
Gezien de toename van het mobiele internetverkeer worden mobiel geoptimaliseerde websites steeds belangrijker. Nu Google dergelijke websites voorrang gaat geven in de zoekresultaten zullen achterblijvende bedrijven zich achter de oren gaan krabben. Google is voor velen nog steeds de grootste bron van inkomend verkeer naar de bedrijfswebsite.
In het statement laat Google weten dat de toename van het mobiele internetverkeer de hoofdreden van de wijzingen is:
As more people use mobile devices to access the internet, our algorithms have to adapt to these usage patterns.
Naast mobiel vriendelijke websites gaat Google ook informatie uit mobiele applicaties meenemen in het rankingproces. Als gebruikers bepaalde apps geïnstalleerd hebben, zullen die van invloed zijn op de zoekresultaten die de persoon te zien krijgt.
Bedrijven en websitebeheerders worden door de Google gewezen op diverse informatiebronnen om zich voor te bereiden op de veranderingen. Zo kunnen zij onder meer terecht op een speciale gids voor mobiel vriendelijk websites en Google’s Mobile-Friendly Testing tool.
Google is al langere tijd bezig om de mobiele zoekresultaten te optimaliseren. Zo worden zeer mobiel onvriendelijke websites al langer geweerd uit de resultaten. Met deze veranderingen in de ranking lijkt Google nu echt af te willen van de ‘oude’ websites.
Verder geeft Google aan dat het bezig is om mobiele deep links uit apps mee te nemen in het rankingsproces. Deze deep links zijn hyperlinks die verwijzen naar een andere pagina binnen een app. Wanneer deze methode wordt toegevoegd aan de ranking laat Google in het midden.