Google Posts: Google laat ook media direct in zoekresultaten publiceren

Google Posts

Google is al enkele maanden bezig met publieke tests, waarbij korte berichten (een soort social media posts) direct op de zoekresultatenpagina van Google geplaatst kunnen worden. De functie heeft de naam Google Posts gekregen. Het begon met de Amerikaanse presidentskandidaten die de mogelijkheid kregen in januari. Vervolgens startte een wat grotere test met bedrijven in de VS in maart. En de volgende stap is dat media de mogelijkheid kunnen uitproberen.

De talkshow Jimmy Kimmel Live is één van hen. Als je in Amerika zoekt op bijvoorbeeld Kimmel of Jimmy Kimmel Live dan zie je onder het eerste zoekresultaat een blokje met posts die door de redactie van het programma zijn geplaatst. Het gaat om aankondigingen van wie er vanavond in de show zit, maar bijvoorbeeld ook om fragmenten die op YouTube staan. De controle of wat je te zien krijgt ligt compleet in handen van de makers van Jimmy Kimmel Live, wat natuurlijk ingaat tegen het basisprincipe van hoe Google werkt.

Zo zien de Google Posts van Jimmy Kimmel Live eruit

De posts krijgen allemaal een eigen link, zodat ze gedeeld kunnen worden. Ook krijgt elke afzender een eigen pagina met al zijn posts. Hier vind je die van Jimmy Kimmel Live en een ander voorbeeld van de serie Silicon Valley van HBO vind je hier.

App

Of de functie op termijn gratis blijft (wat nu het geval is) is onduidelijk, volgens Re/code. Het direct naar zoekresultaten kunnen publiceren van updates heeft natuurlijk veel waarde en concurreert ergens met Google AdWords. Tegelijkertijd is het voor Google een interessante manier om de zoekmachine nog meer de thuisbasis van informatie te maken, zeker als het media en bekende mensen massaal zo ver krijgt om updates te posten.

Een eventuele integratie van Google Posts met Google AMP-artikelen kan daarbij interessant zijn. Ook kun je je voorstellen dat Google op basis van je zoekgedrag en interesses posts gaat tonen in de Google-app, zonder dat je daarvoor daadwerkelijk bedrijven of personen hoeft te volgen. Daarmee zou Google gaan concurreren met bijvoorbeeld Twitter en Facebook.

Een woordvoerder van Google zegt daarover tegen Re/code:

We geloven dat deze mogelijkheden organisaties een nieuwe mogelijkheid geven om rijke content direct te delen met gebruikers die hen opzoeken op Google en die hen misschien niet volgen op Twitter. Twitter-resultaten blijven gewoon te zien in de zoekresultaten van relevante zoekopdrachten.

Experiment

Voor nu gaat het nog steeds om een test. Google voegt stap voor stap bedrijven en media toe, maar beperkt zich voorlopig wel tot de VS. Of en wanneer we Google Posts in Nederland gaan zien is afwachten. Maar het is zeker iets om in de gaten te houden. Helemaal om dat Google zegt te blijven experimenteren met hoe de functie kan worden toegepast.