Volgens een recent onderzoek heeft Google Apple gepasseerd als meest waardevolle bedrijf ter wereld, nadat Apple die positie voor drie jaar wist te behouden. Apple’s waarde is het afgelopen jaar met twintig procent gedaald tot 148 miljard dollar waarmee het bedrijf de eerste positie overgeeft aan Google. De waarde van Google is met veertig procent gestegen tot 159 miljard dollar, althans volgens Millward Brown’s jaarlijkse ranglijst.
Google’s investering in zelfsturende auto’s, Google Glass, verschillende Android-samenwerkingen en de toekomstige lijn van smartwatches heeft geresulteerd in een toename van inkomsten met 15,4 miljard in het laatste financiële kwartaal en een toename van winst met 3,45 miljard dollar.
Volgens Peter Walshe, directeur bij Millward Brown: “Digital service brands such as Google, Facebook, Twitter and LinkedIn are now more than just tools, they have become part of our lives. They offer new forms of communication that absorb people’s attention and imagination, while also helping them organise the rest of their lives at the same time. To gain more of our mind-space brands such as Google are making ambitious plays across existing category boundaries.”
Technologiebedrijven domineren de top-posities in de lijst met de grootste groei in merkwaarde. De waarde van Facebook steeg met 68 procent tot 36 miljard en behaalde daarmee een 21e-plek. De groei van Samsung, Yahoo en Siemens was beperkter met respectievelijk 21 procent, 44 procent en 36 procent. Nieuwe bedrijven in de lijst zijn onder meer Twitter, met een waarde van veertien miljard dollar en LinkedIn met een waarde van twaalf miljard dollar; respectievelijk op de 71e en 78e-plek in de lijst.
De Top 25 van 2014 ziet er nu als volgt uit: