Google is één van de grootste aanjagers van de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En sowieso is het het bedrijf dat internationaal het meeste media-aandacht krijgt voor elke stap die het zet op dat vlak. Eerder deze week werd bekend dat het bedrijf een topman uit de autoindustrie heeft binnengehaald om het project te leiden. Desondanks rijden we over een paar jaar niet allemaal in een Google-auto.
Een Europese Google-topman zei gisteren op autobeurs IAA in Frankfurt dat het bedrijf geen plannen heeft om zelf autofabrikant te worden, schrijft persbureau Reuters. Google (of uiteindelijk een zelfstandige dochter binnen het kersverse moederbedrijf Alphabet) wil uiteindelijk samen met autofabrikanten zelfrijdende auto’s gaan produceren.
Dat betekent niet dat de andere fabrikanten nu rustig afwachten tot Google klaar is en ze met het bedrijf zelfrijdende auto’s kunnen gaan produceren. Autofabrikanten zijn zelf ook al jaren druk bezig met onderzoek naar een autonome auto en investeren er flink in. Ze willen liever niet afhankelijk worden van een ander bedrijf, zoals Google.
En om het speelveld nog wat competitiever te maken mengen ook andere bedrijven zich in de strijd om de techniek die uiteindelijk in de auto’s terecht moet komen. Op de IAA presenteerde TomTom namelijk RoadDNA als oplossing voor één van de uitdagingen die fabrikanten hebben bij het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s: het continu bepalen van de exacte positie van de auto op de weg.