Heet de volgende raket Red Bull? NASA onderzoekt marketing van producten bij raketten

Marsraket-NASA

NASA is een nieuw committee begonnen dat gaat onderzoeken of het mogelijk is om de activiteiten van de organisatie commercieel te maken. Eén van de ideeën is bijvoorbeeld om astronauten reclame te laten maken voor producten via foto’s. Dat zegt de organisatie tegenover Parabolic Arc.

Een ander idee is om bedrijven de kans te geven om raketten te vernoemen naar hun eigen producten of bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan een raket die Red Bull heet. Daardoor kan er meer geld verdiend worden en kan de organisatie zich volledig gaan richten op de maan en Mars.

Dat levert niet alleen geld op, maar ook een kans om partnerschappen op te stellen. De hoop is dat als NASA veel langskomt, nieuwe generaties geïnspireerd raken om zelf aan de gang te gaan met ruimtevaart, wetenschap en technologie.

Committee

Volgens adminstrator Jim Bridenstine is het de vraag of het mogelijk is om de activiteiten van NASA commercieel te maken. “We hebben iemand nodig die ons advies kan geven over of het mogelijk is of niet.” Daar is het committee, de Regulatory and Policy Committee, dus voor opgezet. Het committee wordt geleid door Mike Gold.

“Het doel van het committee is om de doelen van NASA te bereiken, door onafhankelijk, creatief advies te beiden aan de raad en de administrator”, stelt Gold. Op het gebied van het commercieel maken van de activiteiten van NASA, moet er wel gekeken worden naar de huidige regels.

“We gaan onder meer bekijken hoeveel vrijheid Amerikaanse astronauten hebben om commerciële activiteiten volledig te ondersteunen op ISS. Amerikaanse bedrijven zouden niet naar Russische kosmonauten hoeven te gaan om commerciële activiteiten te realiseren.”