Je telt als autofabrikant of techgigant eigenlijk niet meer mee als je niet beschikt over een eigen kaartendienst. Het is dan ook niet voor niets dat Nokia Here Maps op zoveel interesse kan rekenen, nu de Finnen het platform in de etalage hebben gezet. Maar hoe zit het met TomTom, dat naast Nokia en natuurlijk Google Maps een van de grootste spelers is in deze industrietak?
TomTom heeft al eerder laten weten graag mee te willen werken aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waarbij de kennis van de kaartenmaker natuurlijk zeer welkom is. Als de strijd om Nokia’s Here echter één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat de partijen waarmee TomTom wil samenwerken liever zelf eigenaar zijn van de kaarten die ze gebruiken. En laten we eerlijk zijn: voor Nederlandse begrippen is TomTom een indrukwekkend bedrijf, maar de beurswaarde van 2,3 miljard euro is internationaal gezien wisselgeld.
Is het daarom niet reëel dat ook de kaartendienst van TomTom op korte termijn wordt overgenomen? Diezelfde vraag legde NRC Handelsblad voor aan CEO Harold Goddijn, die niet om de hete brij heendraaide. “Er is veelbelangstelling. We spreken met veel partijen uit de industrie”, aldus Goddijn, die helaas niet op namen in wilde gaan. Uber lijkt echter overnamekandidaat nummer 1, aangezien de taxidienst liever vandaag dan morgen onafhankelijk is van Google.
Het is niet duidelijk wat een eventuele overname zou betekenen voor de toekomst van TomTom. Goddijn kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de kaartendienst van de hand te doen en zelf verder te gaan met de producten en diensten als action cams en telematica. “Kaarteninformatie is belangrijk voor andere divisies van TomTom. Maar het is denkbaar dat dat contractueel geregeld kan worden”, legt hij uit. Goddijn doelt er mogelijk op dat TomTom (al dan niet met licentie) gebruik kan maken van zijn kaarten. “We zijn erop gericht om zelfstandig een slag te maken, en dat kan ook. Maar sommige marktbewegingen hou je simpelweg niet tegen.”