Hoewel een aantal toffe gadgets van Star Trek tegenwoordig ook in de echte wereld te vinden zijn, is veel van de technologie in de 50 jaar dat de franchise bestaat nog science fiction. Een voorbeeld daarvan is de Holodeck, waarmee karakters konden interacteren met een kunstmatige omgeving en met elkaar, zonder fysiek bij elkaar in de buurt te zijn. Maar onderzoekers van de New York University willen dit nu werkelijkheid gaan maken, schrijft Inverse.
Het Holodeck Project wil een virtual-reality-kamer maken waarin teams realtime kunnen samenwerken aan diverse projecten. Het project wordt geleid door Winslow Burleson, directeur van het NYU-X Lab, en Ken Perlin, een hoogleraar informatica aan de universiteit.
Bestaande technologieën koppelen
In september 2014 begon het team te werken aan een prototype. De techniek op zich is niet nieuw, maar een combinatie tussen verschillende technieken op een platform. Zo wordt er gebruik gemaakt van virtuele en augmented reality, wearables, brain-computer-interfaces, 3D-printen, robots en gamecontrollers. Dat alles is daarnaast gekoppeld aan IBM’S Watson.
Bijzonder is echter hoe alles samenwerkt. Raak je een VR-display aan, dan kun je bijvoorbeeld een sociale robot oproepen om een taak uit te voeren. De virtual-reality-toepassing is daarnaast zo ontworpen dat je geen last krijgt van je ogen, vermoeidheid of misselijkheid.
De ruimte zelf krijgt onder meer een drukgevoelige vloer, die bijdraagt aan de ervaring. Voordeel hieraan is dat je het merkt als een onderzoeker in een lab duizenden kilometers verderop beweegt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van robots om dingen in de ruimte te verplaatsen als ze mogelijk in de virtuele wereld door iemand verschoven zijn.
Overigens zullen we het Holodeck voorlopig nog niet in het echt zien. Op dit moment werkt het team aan drie verschillende kamers, waaronder een die gebruikt kan worden in de medische wereld. Ondertussen denken ze ook na over andere Holodeck-ruimtes met nieuwe mogelijkheden.