Gisteren lanceerde Instagram hun nieuwe app Hyperlapse, waarmee men supersnelle time-lapse video’s kan maken. Niet alleen één van de eerste apps die Instagram los van hun eigen dienst lanceert, maar ook nog eens bijzonder innovatief. Wat is nu eigenlijk Hyperlapse en waarom wordt het waarschijnlijk dé hype van dit najaar?
Dat het snel kan gaan met technologische innovaties, mag duidelijk zijn. En dat de concurrentie stevig is, intussen ook. Maar ook Microsoft moet toch licht verbaasd het nieuws rond Hyperlapse hebben gevolgd, gisteren.
Iets meer dan 10 dagen geleden zat Microsoft op een roze wolk. Tijdens de SIGRAPPH conferentie presenteerde het onderzoeksteam van de softwaregigant hun nieuwste ontdekking, een serie algoritmes die in staat bleken om van schokkerige beelden – bijvoorbeeld van een GoPro – een vloeiende video te maken. De handen gingen op elkaar en de video de wereld rond.
Met de introductie van een gelijknamige app is Instagram de concurrentie dus voor. Maar wat is Hyperlapse nu precies en hoe kreeg Instagram het zo snel geïmplementeerd in een app?
De herdefinitie van beweging
De naam ‘hyperlapse’ is tamelijk recent en werd voor het eerst gebruikt door Amerikaanse filmmaker Dan Eckert. In 2012 werd de term bekend bij een groter publiek door de video van Shebab Gabriel Behzumi, die door Berlijn ging met zijn camera.
Hyperlapse is, zoals de naam al een beetje doet vermoeden, een overtreffende trap van een time-lapse. Echter, waar bij een klassieke time-lapse de camera op een vast punt staat en video opneemt met een lagere resolutie, is de camera juist in beweging bij een hyperlapse.
Om een vloeiend beeld te krijgen, diende er flink geïnvesteerd te worden in hardware. Echte kwaliteit werd tot voor kort alleen gehaald met een kostbaar ‘rig’ voor je camera of een minstens even kostbare Steadicam. Een goedkopere oplossing ging ten koste van kwaliteit en leverder uren nabewerking op.
Het verklaart ook het enthousiasme rond Microsoft’s video van eerder deze maand én de lancering van Hyperlapse. Onderzoekers zijn intussen in staat om algoritmisch de stabiliteit te corrigeren. Feitelijk herdefinieert het algoritme de positie, het focuspunt en de manier waarop de camera door je video beweegt.
Niet over één nacht ijs
Instagram’s nieuwe app, die term en techniek volledig claimt, is bepaald geen haastwerk geweest naar aanleiding van Microsofts video. Al zal men misschien wel iets meer vaart hebben gemaakt richting lancering.
De grond van Hyperlapse wordt echter al in 2010 gelegd door Stanford-student Alex Karpenko. In dat jaar komt de iPhone 4 op de markt, één van de eerste smartphones met HD-camera. Dat was natuurlijk in theorie fantastisch, maar een superscherpe camera in een klein, handgedragen, apparaat leverde in de praktijk vaak schokkerig beeldmateriaal op.
Karpenko wist dat er snel een oplossing moest worden gevonden in de vorm van softwarematige beeldstabilisatie, zoals die bijvoorbeeld word toegepast in software als Final Cut of Premiére. De achilleshiel bleek echter de hardware van smartphones: om een algoritmische oplossing toe te passen die de gehele video (frame voor frame) moest nalopen, was er veel meer kracht nodig dan de iPhone 4 kon leveren.
Anders benaderen
Kaprenko beet zich haast stuk op het vraagstuk. Toch wist hij resultaat te boeken: zijn eigen onderneming Luma zorgde voor de eerste stabilisatie-software voor smartphone video’s en werd aldoende snel opgekocht door Instagram.
Eenmaal binnen bij de fotodienst kwam Karpenko niet alleen in contact met oud-studiegenoten, hij kwam ook in contact met nieuwe manieren om stabilisatie te benaderen.
Geïnspireerd door een demonstratie waarbij iemand een gyroscoop aan camera koppelde om het beeld constant scherp te houden, ging Karpenko met frisse blik aan de slag met zijn algoritmes. Want intussen had zo’n beetje elke smartphone niet alleen betere hardware, een ingebouwde gyroscoop is in principe tegenwoordig ook de standaard.
Karpenko bouwde een prototype, dat uitgroeide tot het gisteren gelanceerde Hyperlapse.
Deze video bevat schokkende beelden
Het enthousiasme rond Hyperlapse richt zich voor nu vooral op de ‘coolheid’ van de app en de nieuwe optie om video’s te delen. Maar de impact van Instagram’s app reikt wellicht veel verder dan dat.
Op de SIGRAPPH conferentie liet Microsoft met trots weten dat ze hun videoresultaten hadden behaald met de rekenkracht van één desktopcomputer. Instagram’s app, of eigenlijk het algoritme, doet dit razendsnel op een smartphone. Die hardware ligt misschien minder ver uitelkaar dan ongeveer 3 jaar geleden, maar toch.
De frisse blik van Karpenko zal een naschok opleveren dit najaar. Bij GoPro, Sony en alle andere producenten van ‘activity tracking’ camera’s zullen ze de techniek tot in de puntjes willen uitpluizen. Immers, YouTube en Vimeo staan vol schokkende beelden van enthousiastelingen die hun snowboard of mountainbike avonturen willen delen. Zij zullen toch ook verwachten dat hun dure camera’s hyperlapse op een goede manier gaan ondersteunen, zonder moeilijke software en een dag renderen op de desktop?
Op naar de GoPro Hero4+ met ingebouwde gyroscoop!