IBM weet precies hoe het aandacht moet genereren voor zijn Watson-technologie: door de cognitieve systemen allerlei bijzondere dingen te laten doen. Cadeautips geven, Harry Potter laten analyseren en TED Talks laten kijken bijvoorbeeld. Het nieuwste project: met behulp van Watson is er een jurk ontworpen door modemerk Marchesa. Hij heeft toepasselijk de naam The Cognitive Dress gekregen.
Watson heeft niet de hele jurk ontworpen. De technologie is gebruikt om de kleuren en stoffen te bepalen. Daarnaast zijn er LEDjes in verwerkt die op basis van het sentiment op Twitter van kleur veranderen. Gisteren is de jurk getoond op het Met Gala van het Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art in New York. Watson stuurde de LEDjes aan op basis van het sentiment over dat evenement.
In een blogpost legt IBM uit hoe Watson te werk is gegaan bij het ontwikkelen van de jurk. Zo is het systeem onder meer gevoed met afbeelding van Marchesa-creaties om voor de kleurkeuze goed aan te sluiten bij de stijl van het merk.
Zoals vaker bij dit soort projecten gaat het enkel om een eenmalig concept en gaan we er dus verder heel weinig van merken. Maar het is opnieuw een mooi voorbeeld van hoe zelflerende systeem, zoals Watson, kunnen worden ingezet op veel manieren dan voor het herkennen van voorwerpen op foto’s op het bouwen van chatbots.