Nickolay Lamm, een data-visualisatie artiest uit Pittsburgh, heeft met zijn “History of Music” een onderzoek gedaan naar de populairste sleutelwoorden uit de nummers van meer dan vijftig jaar Billboard-lijsten. Het meest gebruikte woord is weinig verassend: love.
Lamm maakte al eerder provocatieve kunstwerken zoals een visualisatie van Wi-Fi netwerken, het lichaam van de gemiddelde Amerikaan, hoe Barbie eruit zou zien met het lichaam van de gemiddelde vrouw en het toekomstige gezicht van de mensheid.
In onderstaande visualisatie is te zien hoe vaak en of het woord “love” voorkomt in de nummers uit de Billboard top honderd sinds 1960. Ieder rechthoekig blokje is een nummer uit de top, iedere kolom is een jaar en de nummers zijn van boven naar beneden gevisualiseerd op basis van hun plek in de Billboard lijst. Hoe roder het rechthoekje hoe vaker het woord voorkomt en een blauw blokje betekent dat het woord niet voorkomt. Dus als in een nummer vijf keer “love” voorkomt en er zijn in totaal honderd woorden in het nummer dan krijgt het blokje de kleur rood die hoort bij vijf procent.
Het woord “love” wordt consistent gebruikt maar blijkt rondom het jaar 2000 even een dip te hebben. Andere populaire woorden zijn ondermeer “baby”, “lonely”, “girl(s)”, “home” en “money”.
Opvallend is dat het woord “sex” nauwelijks voorkomt in nummers voor 1990 en daarna heel erg toeneemt om vervolgens consistent te worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor scheldwoorden zoals: “f*ck” “f*cking” “p*ssy” “b*tch” “b*itches” “h*e” “h*oes” and “as$” en in mindere mate voor “body”. Deze visualisaties bevestigen daarmee dat thema’s zoals sex bespreekbaarder werden na de jaren negentig.
Als je meer visualisaties wilt zien kun je hier de analyse lezen die Lamm zelf maakte en neem vooral ook een kijkje op zijn website voor meer interessante projecten.