Infographic: wat hebben de beroemdste logo’s ter wereld eigenlijk gekost?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar hoeveel kosten de bekendste logo’s ter wereld eigenlijk? Heb je enig idee wat BP kwijt was aan een complete nieuwe huistijl zo’n 4 jaar geleden? Van legendes tot keiharde cijfers: een overzicht van de prijzen van wereldberoemde logo’s!

Voor Google zijn de kosten in ieder geval nooit in het logo gaan zitten. Volgens de oplevering is het namelijk door mede-oprichter Sergei Brin in elkaar gezet in de gratis designtool Gimp. Datzelfde geldt overigens voor misschien wel ’s werelds grootste merk Coca-Cola. Al zou dat logo weer met de hand getekend zijn door de boekhouder van oprichter John Pemberton. En wat te denken van Nike, dat zo’n $35 uitgaf aan hun – nu zo iconische – “swoosh”. Lange tijd werd dat misschien nog wel gezien als het beste koopje ooit, totdat de oprichters van Twitter voor slechts $15 hun blauwe vogel kochten via iStockPhoto.

Uiteraard zijn dit de wat goedkopere verhalen van topmerken. Een paar jaar geleden was Pepsi nog meer dan $1 miljoen kwijt aan hun nieuwe logo, terwijl in 2008 BP liefst $221 miljoen moest aftikken voor hun rebranding. Trendland heeft nu alle cijfers – verkregen via Stock Logos en Business Insider – op een rijtje gezet in een tamelijk simpele, maar desalniettemin amusante infographic.

Je vindt alle logo’s en hun prijzen hier. Wat is je persoonlijke favoriet?