Mede-oprichter en Instagram-CEO Kevin Systrom ziet Stories niet als kopie van Snapchat. Hij stoort zich aan dat verwijt, al geeft hij wel toe dat Snapchat eerder was.
Instagram voegde in 2016 Stories toe aan de app. Snapchat was drie jaar eerder met hetzelfde idee. Sinds het puike jatwerk van Instagram hebben ook Whatsapp, Messenger en moederbedrijf Facebook de functie overgenomen.
In een interview met The Wall Street Journal zegt Systrom dat “uitvoering belangrijker is dan originaliteit”, oftewel: beter goed gejat dan slecht bedacht. De functie waarbij foto’s na 24 uur verdwijnen groeide sinds lancering uit tot een succes. Sinds kort heeft Stories ook gezichtsfilters en is écht iedere functie van Snapchat gejat.
Systrom zegt tegen de krant dat de functie toegevoegd werd omdat gebruikers alleen hun mooiste foto’s bleken te willen delen op Instagram. Dat zorgt voor inactieve gebruikers, iets dat sociale netwerken niet willen. Snapchat had dat probleem niet, omdat foto’s na 24 uur weer verdwenen. Als iets tijdelijk is hoeft het niet mooi te zijn en zetten mensen persoonlijkere dingen die minder mooi zijn wél online.
Het toevoegen van Stories bleek al snel te werken voor Instagram en het sociale netwerk groeide sinds de lancering in augustus al tot 200 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat stevige gebruikersaantal drukt op Snapchat, omdat er gebruikers overstappen naar Instagram. Het bedrijf staat tegenwoordig op de beurs en moest onlangs de eerste kwartaalcijfers tonen.
Tegenvallende cijfers voor Snapchat
Die bleken minder goed dan analisten hopen: het gebruikersaantal groeide met slechts 5 procent naar 166 miljoen dagelijkse gebruikers en er werd 2 miljard dollar verlies gemaakt. Die tegenvallende cijfers zorgden ervoor dat Snapchat-CEO met modder gooide richting de concurrenten die zijn concept jatten. “Als je een creatief bedrijf wilt zijn moet je het niet erg vinden dat anderen je producten kopiëren wanneer je goede dingen maakt. Alleen omdat Yahoo een zoekbalk heeft, betekent dat niet dat ze Google zijn.”