Je zit op Instagram, ziet een ontzettend toffe tas langskomen en wilt hem eigenlijk hebben. Een grote groep Amerikanen hoeft daar de app nu niet meer voor te verlaten. Het sociale medium heeft voor 130 miljoen Amerikanen namelijk een functie toegevoegd waarmee je kunt shoppen én betalen, zonder de app te verlaten.
De nieuwe functie heet ‘Checkout with Instagram’ en lanceert met ruim 20 topmerken, waaronder Adidas, Kylie Cosmetics en Warby Parker, meldt TechCrunch. En dat heeft zowel voor de gebruikers als de merken voordelen. Je hoeft nu namelijk niet meer naar een andere website toe, wil je iets kopen en afrekenen.
Het idee is dat je in een bericht van een deelnemend merk een ‘Checkout’-tag gaat zien. Ook kunnen ze in berichten in Stories en Explore verschijnen. Klik je op het bericht om de product-tags te tonen en open je er eentje, dan zie je een ‘Checkout’-knop verschijnen.
Betaalinformatie
De eerste keer dat je iets in de app af wilt rekenen, moet je je betaalinformatie toevoegen. Die informatie wordt opgeslagen voor toekomstige aankopen. Heb je iets gekocht, dan kun je je aankoop volgen via een nieuw ‘Orders’-gedeelte op je profiel. Daar zijn ook opties om je bestelling te annuleren of om iets retour te sturen. Als je aankoop verzonden is, krijg je een notificatie.
De verkoper krijgt overigens niet al jouw informatie te zien, maar alleen hetgeen wat hij nodig heeft om je bestelling te voltooien. Denk dus aan je contactinformatie en je adres. Je kunt zelf kiezen of je je e-mailadres wilt delen voor marketingdoeleinden.
Betalen kun je nu doen via PayPal, Visa, Mastercard, American Express en Discover.
Verkoopkosten
De functie is echter niet geheel gratis. “We introduceren verkoopkosten om programma’s en producten die checkout helpen mogelijk te maken te financieren”, aldus een woordvoerder van het sociale medium. Daarnaast worden er transactie-gerelateerde kosten geïntroduceerd.
Hoe hoog die verkoopkosten voor verkopers zijn, is onbekend. “We testen verkoopkosten met bedrijven tijdens de gesloten bèta. Het verandert de prijs voor producten voor consumenten niet.”