Opende vorige maand nog het eerste Twitter Hotel zijn deuren in Spanje, aan de andere kant van de aardbol kiezen voor een ander sociaal netwerk. Het 1888 Hotel in Sydney, Australië kiest er namelijk voor om fotodienst Instagram volledig te integreren in de ervaring van hun gasten.
Het hotel was altijd al bedoeld als een hommage aan de fotografie, aangezien het jaartal in de naam (1888) verwijst naar het jaar dat Kodak de eerste camera voor de consumentenmarkt lanceerde. Maar ouderwets is het hotel niet te noemen.
Zo worden de gasten bij binnenkomst al begroet door een grote videowall waarop allerhande Instagram foto’s getoond worden. Na het inchecken kunnen de gasten zich even creatief op de foto zetten in de zogenaamde “Selfie Space”, om op deze manier hun vrienden en familie even te updaten, uiteraard.
In de 90 kamers die het hotel telt zijn diverse digitale fotolijsten te vinden, waar men foto’s op toont die door de gasten zijn geschoten. Wie even zoekt op de hashtag #1888hotel kan zien dat dit dan ook behoorlijk enthousiast gebeurt.
Daarnaast houdt het hotel rekening met het Instagram-bereik van haar bezoekers. Heb je meer dan 10.000 followers op de fotodienst? Dan slaap je gratis. Heb je minder gevolg, dan nog steeds geezn zorgen, het hotel organiseert regelmatig wedstrijden voor mensen met de mooiste foto’s.
There has always been a strong, intrinsic link between travel and photography, but the advent of social media and Instagram has made photo-sharing an even bigger part of the traveler’s experience. People not only want to visit and stay in beautiful places, they also want to capture and share it with their friends and networks as it happens. – CEO Paul Fischman
Een mooie integratie van online naar offline, de vraag is hoe men op de lange termijn omgaat met de net-iets-minder mooie Instagrams.