Instagram brengt influencers en sponsordeals dichterbij elkaar

instagram influencers

Instagram staat er bol van: accounts met producten die iets proberen te verkopen aan de ene kant. Aan de andere kant de influencers die deze webwinkels helpen bij het verkopen. Wat nou als we deze twee met elkaar koppelen, moet Instagram hebben gedacht. En daarom komt het social media-platform nu met een marktplaats voor sponsordeals van influencers.

Het is een van de initiatieven van Facebook om (meer) geld te verdienen aan Instagram.

Influencers

Een hoop bedrijven en webshops hebben bakken met geld over om hun producten te verkopen. Er wordt namelijk goud geld betaald aan influencers om een bepaald product te promoten op Instagram. Adam Mosseri – het hoofd van Instagram – noemt deze combinatie van bedrijven en influencers de ‘economische motor’ achter het platform. Volgens hem kunnen zowel Instagram als Facebook helpen bij het bij elkaar brengen van deze partijen.

Marktplaats

Dat betekent dat er een soort marktplaats zal ontstaan op Instagram. Hoe dit er precies uit zal zien en hoe dit gaat werken, is nog niet bekend. Evenals hoe Facebook hier dan geld aan zal verdienen.

Jarenlang hield Instagram zich verre van de sponsordeals, uit angst dat het sociale netwerk te commercieel zou worden. Het is daarom erg onduidelijk hoeveel bedrijven dan eigenlijk betalen voor bepaalde sponsordeals met influencers. Maar de marktplaats moet hier meer duidelijkheid in creëeren, zegt Mosseri. Hierdoor zal het volgens hem zorgen voor een gelijkmatiger speelveld.