Instagram krijgt winkelfuncties en nieuw ontworpen camera

Instagram-Camera

Instagram heeft diverse nieuwe functies aangekondigd die ontworpen zijn om de app interessanter te maken voor influencers, makers en eigenaars van online bedrijven. Dat schrijft The Verge. Het gaat onder meer om een vernieuwde camera met een functie genaamd Create Mode.

Create Mode is een nieuwe modus waarmee het eenvoudiger moet worden om een bericht vanaf niets te maken, zonder dat je eerst een bestaande foto of video moet uploaden. Dit kan vooral interessant zijn voor mensen die graat met Stories werken. Met de camera moet het eenvoudiger worden om bijvoorbeeld effecten en interactieve stickers te maken.

Winkelen en doneren

Ook nieuw is de toevoeging van speciale tags voor winkelen. Daarmee kan iedere influencer, artiest of beroemdheid een kledingstuk die ze dragen taggen, zodat jij hem direct kunt kopen. Daar hoef je Instagram bovendien niet voor te verlaten.

Iedereen in de wereldwijde gemeenschap kan direct spullen kopen. De tags worden vanaf volgende week getest met een kleine groep makers. Later worden ze verder beschikbaar gemaakt. Of het platform ook een deel van de omzet krijgt is onduidelijk. Wel weten we dat Checkout beta gebruikt moet worden, waar verkoopkosten onderdeel van zijn.

Tot slot verschijnt er een speciale sticker voor je Stories, waarmee je geld kunt ophalen voor non-profitorganisaties. Al het geld dat je ophaalt, gaat naar het goede doel waar jij voor koos. De sticker is al beschikbaar in Amerika en moet later naar andere landen komen.